Eindelijk weer vinyl

René van Es | 31 maart 2005 | Waterfall Audio

Te lang heeft de platenspeler om diverse redenen stil gestaan en nu geniet ik eindelijk weer eens van vinyl. Vivaldi liet zijn "L’Estro Armonico" dirigeren door Sir Neville Marriner op een Argo opname. De Waterfall maakt er een meeslepend geheel van dat ik over vier volledige LP kanten laat uitspelen. Het aangename geluid en de evenwichtige weergave heeft steeds tot gevolg dat ik muziek laat uitspelen en niets wil afbreken voor een andere soort muziek of een andere track. In mijn ogen een goed teken dat muziek mij beetgrijpt en techniek verdringt. Het maakt het recenseren en aantekeningen maken dit maal wel een langdurige zaak. Geen uitschieters en nare resonanties. Een beetje te nadrukkelijk midden her en der, wederom die oerstabiele afbeelding die het beeld niet doet verschuiven met elke hoofdbeweging of tonale verandering in de opname. Viool en orkest krijgen de ruimte zich ten opzichte van elkaar tekens te bewijzen in hun virtuositeit.

Waterfall Iguasçu (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c

Heerlijk om te spetteren met een opname van Arthur Fiedler & The Boston Pops opgenomen in de Boston Symphony Hall voor het kleine label Crystal Clear Records dat er een direct-to-disc opname van maakte. De dynamiek is voor LP ongekend groot en moeiteloos pompt de Waterfall Iguasçu de ruimte vol met geluid of laat zich van de meest subtiele kant zien. Fiedler dirigeert het Capriccio Italien van Tchaikovsky op kant één en het Capriccio Espagnol van Rimky-Korsakov op kant twee. Overdonderend geweld gaat de Iguasçu te ver, daar zijn meer en grotere woofers voor nodig. Ik vind het al knap dat het hard kan zonder opbreken en irritatie. Tussen de strijkers, blazers en percussie komen zachte klanken nog steeds helder naar voren en maken de muziek levendig en spannend. Dat de luidsprekers van glas zijn zie je wel maar hoor je niet. Klassiek is ronduit fraai weer te geven.

Copyright (C) 2004, 2005 www.barbara-and-stu.com

Van een andere orde is Sara K. met haar onnoemelijk mooie werk op de LP "Water falls" (hoe toepasselijk merk ik als ik de titel neerschrijf). Jammer dat de kleuring op de stem opvalt, prettig dat die indruk naar de achtergrond schuift naarmate ik langer en intensiever luister. Grote systemen heb ik wel kompleet de mist in horen gaan met het laag dat in de groeven is geperst. En met name op dat punt geeft de Waterfall geen krimp. Heel goed gedoseerd en met een aangename druk loopt het over de vloer. Als drager voor stem en piano. Gitaar heeft warmte in intimiteit, de piano is wat minder aanwezig. Meerstemmige zang is een plaatje van volwassen stemmen die helder en duidelijk articuleren via de Iguasçu. Het naar voren brengen van de magie van dit zwarte goud is de Waterfall toevertrouwd en als "Water Falls" op kant drie weerklinkt van de dubbel LP ben ik nog niet uitgeluisterd naar Sara K. Weer draai ik vier kanten achter elkaar en blijf genieten.

Waterfall Iguasçu (c) Xingo (c) Xingo (c) XingoZe zeggen wel eens "het venijn zit in de staart" en zo is het ook met de Waterfall. Als ik op een vrije middag de Chieftains in de speler schuif wordt de nadruk nogmaals intens gevestigd op dat schitterende middengebied van de Iguasçu. Meerstemmige zang laat zich ontleden in mensen die dicht bij de microfoon staan en zij die verder weg bewegen. De weergave is aangenaam en rustig maar met een element van betrokkenheid en vreugde dat mijn vreselijk aanspreekt. Precies datgene wat ik vroeger herkende in een JMLab, dat enorme open middengebied dat maakt dat elke opname te omarmen is en klinkt al een live opname. Helaas niet volmaakt in de zin van detail of perfectie maar oh zo lekker. Op de juiste hoogte neergezet met wijde uitlopers buiten de speakers en lekker ver naar voren en naar achteren. Zelfs het laag op de track gezongen door Joni Mitchell levert geen problemen. Een sub zou wonderen kunnen verrichten en de Iguasçu nog hoger tillen. Een SA-CD met diverse pop tracks waaronder Jamie Cullem, Blof, Boudewijn de Groot, Toto en The Who besluit de middag. Vooral The Who is spektakel met de gitaar rechts die het steeds wint van de herrie in het midden en aan de linkerkant. Toto blaas ik naar een hoog volume tot de Iguasçu afhaakt en in lichte ademnood raakt. Boudewijn de Groot kleurt qua stem, maar wie maalt erom. Het is fun en het is mooi als je van dit soort speakers houdt. Ik kan erop swingen en ik kan ermee genieten van een intieme sfeer.


Mooi geluid, fraai design


Laat u niet in de luren leggen door het materiaal dat Waterfall gebruikt. Eigenlijk zou een dealer de speaker achter een akoestisch doorlatend gordijn moeten laten horen om bevooroordeelden te laten horen dat glas, mits toegepast met kennis en met aangepaste units, uitstekend dienst kan doen als kastmateriaal. Het is stijf en kleurloos in de toepassing van deze Franse fabrikant. Zelf had ik ook last van een vooroordeel maar dat is verdwenen en niet teruggekomen na langdurig luisteren. Een lichte kleuring die ik bespeurde kan ik niet terugleiden naar de kast maar eerder naar de units. Kleuring die beperkt genoeg is om uit beeld te verdwijnen na wat langer luisteren en na wennen aan de Iguasçu. Net zoals de speaker zelf verdwijnt uit het geluidbeeld en muzikanten de ruimte geeft voor hun performance. Opvallende eigenschappen het eerlijke en meesterlijk heerlijke middengebied dat terecht veel aandacht krijgt, het evenwicht naar de uiteinden van de frequentieband en de stabiliteit van het stereobeeld. Zet een zangstem op of muziek waar de nadruk op het midden ligt en ik ga uit mijn dak. Het is een luidspreker die zich aangenaam laat neerzetten en waarin niet met kunstgrepen is getracht de weergave op te vijzelen, wat zo vaak leidt tot een overdonderende eerste indruk in de winkel en spijt thuis. Geen spikes, geen bi-wire. Zet er een versterker met een bron voor van behoorlijke kwaliteit, hang er uw kabels aan en start met genieten van muziek. Zo simpel kan het leven zijn. Zou de kast in meer bekende materialen uitgevoerd zijn dan was het al een aanrader om in uw luisterruimte neer te zetten, in glas is het bovendien een aanrader om het interieur op een aangename manier te vullen. Best of both world’s deze Franse waterval.


Prijs:

Waterfall Iguasçu kost 1690 euro per paar

Importeur:
Hifinesse
Amstelveen
Tel. +31 (0)20 4705044
Fax +31 (0)20 6709907
Internet: www.hifinesse.nl
E-mail: info@hifinesse.nl

Gebruikte Hardware: 

Analoog:

  • Garrard 301 motor unit op DIY console met Transrotor puck en Loricraft kurk mat
  • Pro-ject 9" carbon fiber arm
  • Benz-Micro Glider L2 low output MC element
  • Van Medevoort PHM3 phono amp

Digitaal:

  • Teac VRDS-T1 CD-loopwerk met Tentlabs XO 3/5 en XO Supply modificatie
  • Marantz SA8400 vM SA-CD speler met AudioMart modificatie
  • Monarchy Audio DIP Upsampler sample rate converter
  • Assemblage D2D-1 sample rate converter
  • Apogee Mini-Dac d/a converter

Radio:

  • Magnum Dynalab MD-90 op Casema kabelnet

Versterking:

  • Marsh Sound Design MSD P2000b voorversterker
  • Marsh Sound Design MSD A200s eindversterker

Luidsprekers:

  • Waterfall Iguasçu
  • Focal-JMlab Electra 927 Be
  • Focal-JMlab Electra SW900 actieve subwoofer
  • Impulse IMP

Kabels en accessoires:

  • Interlinks analoog: Siltech Mxt New York, Crystal Cable Connect Reference XLR en Crystal Cable Connect cinch, Sharkwire subwoofer kabel
  • Interlinks digital: Apogee Wide-Eye
  • LS-kabels: Crystal Cable Speak Reference
  • Netsnoeren: Kemp, Läpp, Crystal Cable Power Reference
  • Netspanning: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, Kemp Elektroniks Balanced Source Isolator, ferriet clamps, separate audiogroep
  • Meubels: Spectral Straight TV915, Target VW1 wandbeugel
  • LS-stands: Alphason Aragon AG60-s
  • Overig: Master Base Mbase/1, Acoustic Analysing TVA dempers, WBT en Sharkwire stekker materiaal


EDITORS' CHOICE