De voet staat op spikes. Dat is een puur commerciële overweging. Immers een spike voert energie af van een trillende kast. Als die energie er niet is hoef je ook niets af te voeren. Dus wilt u geen spikes onder de voet, laat ze met een gerust hart weg en gebruik de meegeleverde kunststof doppen. De voet is ook de plaats waar de bi-wire WBT terminals zitten. Van daaruit voert Van den Hul bekabeling naar de gescheiden filters die zich links en rechts van de reflexpoorten bevinden (je kijkt zo door de kast heen via de poorten). Elektrisch zijn de units gescheiden door 4e orde filters. De scheidingsfrequenties liggen op 100 Hz, 900 Hz en 4 kHz. De basunit aan de achterzijde werkt daardoor alleen mee in de laagste regionen. Een zogenoemd 3,5-weg systeem. Dat de middentoon luidspreker zo hoog doorloopt is fijn, het gaat om het belangrijkste gebied van de weergave en daar wil je liever niet in filteren.
De tweeter is bekend als de D26. De conus is gevormd uit aluminium. De spreekspoel is gewikkeld met aluminium draad. Het magneetsysteem bestaat uit neodymium, ijzer en boron en heeft een flux in de luchtspleet van 2,4 Tesla. Wat onvoorstelbaar hoog is voor een passieve magneet. Achter de tweeter de genoemde taps toelopende buis die ongewenste reflecties dempt maar geen compressie veroorzaakt door zijn lengte en vorm. Het diagram ziet de buis, die gevuld is met dempingmateriaal, door een geopend magneetsysteem. De tweeter is verder gekoeld met een speciale ferrofluid. Het eerste breakup punt van de unit ligt rond 40 kHz. De D50 middentoon speaker is net als de D26 een catenoide (catenoide is de natuurlijke vorm die een slappe ketting/touw aanneemt tussen twee steunpunten). De opbouw is vergelijkbaar met de D26, de aluminium catenoide vorm conus, aluminium spreekspoel en de tapse buis.
De magneet is ander materiaal (rare earth). De breakup van de unit begint pas bij 20 kHz waar de energie vrijwel 0 is vanwege de steile filtering van 24 dB/octaaf vanaf 4 kHz. Aan de C125 basunits valt het meeste op dat de ribben van de korf erg dun zijn; slechts 3 mm dik. Wel zijn het er erg veel, twaalf in totaal. Die twaalf geven voldoende stijfheid maar laten de unit 90% ruimte om te “ademenâ€. Eveneens valt op de veelvuldig geperforeerde spreekspoeldrager die bijdraagt aan optimale warmteafvoer en licht gewicht. De magneet is fors uitgevallen en zwaar. De aluminium conus heeft een grote dome en breekt eveneens pas ver buiten het bereik waar hij wordt ingezet op. Hij hangt in een zacht rubber surround. Al met al zijn de in huize Vivid gemaakte units erg fraai om te zien en duidelijk afwijkend van “normale†speakers, Door de toegepaste techniek en/of conus vorm.
Voor de liefhebbers volgen nog enige specificaties:
- Tweeter 26 mm met een conus in catenoide vorm
- Midrange 50 mm idem
- Woofer 158 mm
- Gevoeligheid 89 dB/1 Watt/ 1 meter
- Nominale impedantie 4 Ohm
- Frequentiebereik 39 Hz – 41 kHz binnen +/- 2 dB op de luisteras
- Afmetingen 1095 x 265 x 375 (kast) voet is 420 mm diep
- Gewicht netto 38 kilo per stuk
De spelers
Ik gebruikte voor de aansturing van de Vivid Audio B1 luidsprekers een Ayon Audio 300B buizenversterker met AA 300B-S buizen die per kanaal 18 Watt leveren. Ik realiseer mij terdege dat een B1 mogelijk liever een forse transistorversterker, die in staat is tot het leveren van honderd(en) Watt(s) en veel stroom aan 4 Ohm, aan de ingang ziet. Die versterker werd aangeboden door de importeur, maar is afgeslagen. Ik wilde de B1 beluisteren in de set die mijn referentie vormt. Omdat de 300B in staat bleek de B1 goed aan te sturen is gekozen voor het hoog oplossende vermogen van een 300B. Ik ben daar nu eenmaal zeer van gecharmeerd geraakt. Wat onmogelijk is met deze versterker is het leveren van pure kracht en de Vivid B1 liet soms horen die graag te zien. Op bepaalde momenten bleef de basweergave “zwakjes†wat duidelijk geweten moet worden aan de versterker en NIET aan de B1.
In de luisterervaring kom ik daar vanzelf op terug. Bronnen vormden mijn Lua Cantilena SEL CD-speler, een Magnum-Dynalab tuner en een Garrard 301/Pro-ject 9C/Benz Micro Glider L2 platenspeler gekoppeld aan een EAR 834P Deluxe phono versterker. Kabels zonder uitzondering Crystal Cable Ultra of Reference. Voor de stroomvoorziening is zwaar geleund op een Kemp Balanced Source Isolator met daarachter een Powersource. Netsnoeren of Kemp of Crystal Cable Power Ultra/Reference. De luidspreker kabels zijn Crystal Cable Speak Reference types met bi-wire adapters. Goed beschouwd zou elk component (met uitzondering van de kabels en de stoomvoorziening) voor de Vivid B1 op een hoger niveau mogen staan. Aan de andere kant is er veel voor te zeggen de eigen referentieset as is te gebruiken om een zo zuiver mogelijk beeld te krijgen. Waarbij de lezer en de recensent zich dienen te realiseren dat het maximaal haalbare in kracht niet wordt bereikt in deze opstelling.