Wat mij betreft mag je de EAT KT88 Diamonds inschalen als een recht toe recht aan oplossing. In alle beluisterde gevallen brachten ze een goed hoorbare en soms zelfs spectaculaire verbetering. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Francis Wijgaerds van Technology Distribution
De in standaardopstelling bepaald niet te onderschatten Lua klonk met EAT buizen alsof hij akoestische groeihormonen had geslikt. Vooral in vergelijking met het oorspronkelijke set Lua buizen was er opeens veel meer kracht en controle over het geluid aan boord. Ook al lijkt er niet echt meer vermogen uit te komen. Ook de opgefriste en opnieuw afgeregelde versterker met zijn nieuwe LUA 6550 buizen reikt zeker niet tot de hoogte die hetzelfde apparaat met de EAT’s haalt.
De conclusie dringt zich op dat je – als er voldoende geld in de kas zit – de stap blind kunt nemen op voorwaarde dat er een geschikte versterker in het wandrek staat. Tenzij die natuurlijk al op exotisch hoog niveau vertoeft. Klanktechnisch gesproken? Dan wordt het verhaal ingewikkelder. Gek genoeg is het resultaat van de overstap naar de Diamonds moeilijk te beschrijven, juist omdat er zoveel te melden valt. Subtiele verschillen kun je immers onder woorden proberen te brengen, maar deze ambachtelijk in Europa gemaakte buizen zullen menig versterker gewoon transformeren. Alsof je over een hoger in de prijslijst geplaatst model praat. Als we ter illustratie een paar notities over de test lezen, gaat het over ´meer kracht’, ‘een betere controle, vooral over het laag’ en ‘opvallend veel meer diepte en detail in het geluidsbeeld.´
Je kunt het ook gewoon kort houden natuurlijk: gewoon beter. Tenzij je bij uitstek houdt van een zacht, warm, klassiek buizengeluid. Voor zover dat al bestaat. Ik ben oorspronkelijk voor de Lua gevallen omdat hij juist voordelen van buizengeluid combineert met een karakter waar menigeen in eerste instantie helemaal geen buizenversterker in herkent. Misschien moet je het zo zeggen: met de EAT’s krijg je opeens méér van datzelfde karakter.
Kistje
De Diamonds zijn per stuk te koop, maar worden in principe in op elkaar afstemde sets van twee of vier afgeleverd. Keurig in beschermende doos met beschermend schuim en begeleid door een test meetrapport van alle buizen. Daarbij valt trouwens op dat een set van twee (450 euro) goedkoper is dan vier (960 euro). Dat geeft aan dat van die selectie serieus werk wordt gemaakt. In de autowereld is dat proces bekend als ‘blueprinten’. Door een motor uit optimaal op elkaar afgestemde onderdelen op te bouwen, kan zelfs een ogenschijnlijk volledig standaard gehouden krachtbron merkbaar betere prestaties leveren. In de luisterwereld zal het niet anders zijn.
Wie zichzelf extra wil verwennen, kan ze tegen meerprijs ook in een fraai houten kistje bestellen. Daarmee komt de prijs voor vier op een koele 1.040 euro. Wat die investering betreft, hadden we overigens een geruststellende ervaring. Een zekere mate van garantie – uniek bij een dergelijk product – zit er kennelijk ook op, want mijn complete eerste setje werd via Technology Factory vervangen door vier nieuwe toen na een klein half jaar een probleem optrad. Terwijl toch niet helemaal duidelijk was of de gesneuvelde buis in kwestie oorzaak of gevolg was. Het duurde weliswaar even voor Euro Audio Team een nieuwe serie had geproduceerd, maar toch. Netjes geregeld, op zijn zachtst gezegd. Ook na weken miste ik de EAT KT88 Diamonds nog steeds. Misschien zegt dat meer dan welke beoordeling dan ook.
EAT Cool Dampers Maar hoe worden ze solide om allerlei verschillende buisjes met enigszins verschillende omvang geplaatst? Het antwoord is te vinden in de zeshoekige afwerking van de binnenzijde. Daarbij zijn in elk vlakje telkens drie sleufjes met een verschillende diepte aangebracht. Daarin schuiven dunne stripjes van een koolstofvezel en teflon mengsel. Dempend en warmtegeleidend. Het is even puzzelen welke sleufjes de juiste zijn om de Cool Damper netjes strak te laten aansluiten, maar meer dan een paar minuten per buisje hoeft dat niet te vergen wanneer je eenmaal hebt ontdekt hoe het werkt. En – zoals ondergetekende – de in het tapijt verdwenen lossen stripjes weer hebt teruggevonden. |