Zoals gezegd is de Astro Black 22 een aantrekkelijke verschijning maar hij heeft ook een degelijke constructie wat zich vertaalt in een niet geringe massa van 26 kilo. Naast de besproken 2A3 buizen worden er twee 6SN7 buizen per kanaal toegepast (de besproken `22 was voorzien van Sovtek`s) voor de voorversterking. De meest in het oog springende buis is de antieke 101D die als spanningsstabilisator voor de gelijkspanning wordt ingezet (het type 101D stamt uit 1920). Melody`s 101D buizen zijn overigens custom-made.
De Astro Black 22 wordt geleverd met een losse (IEC) lichtnetkabel en een paar mooi afgewerkte witte handschoenen zodat deze glanzend zwarte versterker kan worden geïnstalleerd zonder vingerafdrukken op te lopen. Aan de voorzijde bevindt zich een substantieel frontpaneel wat een tijdloze en vrij organische vormgeving heeft meegekregen.
In het front zijn in afgeronde openingen drie stevige draaiknoppen ingelaten waarvan de middelste (en grootste) de hoogwaardige volumeregelaar bedient.
Het gaat hier om een zogeheten `Stepped Attenuator`, een multi-stappenschakelaar dus, met weerstanden die direct op de schakelaar zijn aangebracht. In tegenstelling tot een potmeter wordt bij een Stepped Attenuator telkens één set weerstanden in serie met het inkomende signaal geschakeld. De mooie Melody regelaar heeft wel twee nadelen; ten eerste zijn het aantal stappen wat beperkt, wat betekent dat de gebruiker soms moet kiezen tussen een iets te luid of iets te zacht afluisterniveau (de meest beroemde Stepped Attenuator is degene die Mark Levinson in zijn Cello apparatuur gebruikte en alhoewel die meer stapjes had dan de Melody regelaar was hij ook zeer kostbaar) en ten tweede gaat het verdraaien wat zwaar.
De solide en spelingsvrije wijze waarop de knop van positie verandert sluit echter heel goed aan bij de klassieke opbouw van deze Astro Black versterker want hij is (op enkele kleine pintplaatjes met ondersteunende elektronica na) geheel `hard-wired` bedraad. De componenten (waaronder Jensen condensatoren) zijn dus direct aan de buizenvoeten, transformatoren, voedingselco`s of draadsteunen gesoldeerd en onderling verbonden door middel van stevige, strak getwiste draden die weer in keurige kabelbomen zijn samengebonden. Heel mooi. Zó mooi zelfs, dat Melody er best een poster van zou mogen maken.
O.K., genoeg gezeverd over de hogere kunst van bedrading maar het is in ieder geval goed om te zien dat het interieur net zo verzorgd is als het exterieur. Aan de rechterzijde van de eerder omschreven volumeknop bevindt zich de ingangskeuzeschakelaar waarmee men tussen vier Cinch-ingangen en zelfs een XLR ingang kan kiezen. De aan/uit schakelaar die zich aan de linkerzijde bevindt is van dezelfde knop als de ingangskeuzeschakelaar voorzien, zodat een symmetrisch uiterlijk ontstaat. Die symmetrie komt ook naar voren in de centraal (boven de volumeregelaar) geplaatste gele indicatie-LED (heel prettig dat er eens niet is gekozen voor een felblauwe LED). Het Melody logo is bovenop het chassis aangebracht, net voor de tot de verbeelding sprekende 101D buis die met zijn kogelronde vorm de vroeger vaak gebezigde term "lamp" oproept. Er zijn vier banaanbussen ingelaten in de topplaat om zo de bevestigingspunten te vormen voor de buizenkooi (fabrikanten van buizenversterkers zijn tegenwoordig verplicht om hun apparaten van een kooi te voorzien).
De in zwarte hoogglanslak afgewerkte kooi zit stevig in elkaar en is voorzien van 4 mm banaanpluggen. Slim bedacht en het moet gezegd dat de pas in de bussen perfect is (wat aangeeft dat het geheel met aardig nauwe toleranties is vervaardigd). De kooi kan tijdens het luisteren opzij worden gelegd (wie wil niet tegen zo`n mooie rij oplichtend glas aankijken?) en weer worden aangebracht om de buizen te beschermen. Voor huishoudens met kleine kinderen is het aan te bevelen om de kooi permanent op de versterker te laten. Achterop het chassis verbergen drie trafokappen de substantiële voedings- en uitgangstransformatoren. Aan de achterzijde zijn vier paar (zo te zien direct vergulde) Cinchbussen en een set XLR chassisdelen aangebracht met daarnaast de zes luidsprekeraansluitingen (drie per kanaal, met aparte 4 en 8 Ohm uitgangen) en de IEC lichtnet ingang die net als de XLR bussen met imbusboutjes is bevestigd. Keurig. De Astro Black 22 staat op drie aluminium kegels die uitlopen in een afgeronde tip, wat voor een hoge stabiliteit en een goede ontkoppeling zorgt (en het meubilair nog enigszins spaart). Attentie gemak-dient-de-mens audiofielen: bij gebruik van een Melody 2A3 versterker moet er voor volumeregeling worden opgestaan en wellicht zelfs een klein eindje worden gelopen. Kan ook goed zijn voor de gezondheid.
Het uitgangsvermogen is 18 Watt (klasse AB-1) en de harmonische vervorming ligt op 1 %. Het frequentiebereik loopt van 20 Hertz tot 30 kiloHertz en de signaal/ruisverhouding wordt opgegeven als groter dan 88 dB. De ingangsgevoeligheid ligt op 480 miliVolt (bij een ingangsimpedantie van 200 kOhm). De afmetingen tellen 44 bij 38 bij 18,5 centimeter (HxBxD) en de garantieperiode duurt twee jaar.