Kritiek verdwijnt als sneeuw voor de zon

Marc Brekelmans | 04 april 2011 | Musical Fidelity

Maar mijn kritiek verdwijnt als sneeuw voor de zon bij de eerste klanken van More: wat een kracht en controle heeft deze versterker. Niet dat de M6 overdreven zijn spierballen laat zien - wat dat betreft is de M6 500i eerder een goed getrainde turner dan een bodybuilder - nee, deze controle getuigt van souplesse, gemak en snelheid. Het geluidsbeeld is open en diep en het tikken op het koper van de bekkens wordt met een mooie metalen glans en voldoende snelheid weergegeven. Als Truffaz uithaalt op de trompet, schettert het koper de luisterruimte in.

Mocht je in de veronderstelling zijn dat Musical Fidelity apparaten warm klinken, dan is de klanksignatuur van de M6 500i wellicht verrassend. De M6 500i is namelijk een open doorgeefluik van muziek, voegt niets toe en haalt niets weg. Combineer de versterker met een heldere, analytische bron en dan is dat wat je krijgt. De UD5005 vormt in dat opzicht niet de ideale combinatie, want vooral bij de uithalen op de trompet neigt de combinatie naar een harde klank. Ook stemmen hebben soms last van aangezette s-klanken, wat ik eveneens toeschrijf aan de bescheiden geprijsde Marantz multi-speler (die in de praktijk zelden of nooit gecombineerd zal worden met een versterker in deze klasse).

Als ik het heerlijk slepende Hank Williams nummer I’m So Lonesome I Could Cry uitgevoerd door de Canadese band Cowboy Junkies draai blijkt de goede detailweergave van de M6 500i. Het Trinity Sessions album is met een enkele microfoon opgenomen in The Church Of The Holy Trinity in Toronto. Door te variëren met de afstand van de muzikanten tot de microfoon en te spelen met het volume werd naar de juiste klankbalans gezocht. Maar ook geluiden van buiten de kerk dringen op deze manier door in de opname. En dat is goed te horen met de M6 500i. Het geraas van verkeer buiten de kerk is subtiel, maar duidelijk, waarneembaar. Evenals het feit dat Margo Timmins met de nodige lucht op de stem zingt. Het geeft een gevoel van intimiteit en trekt je op een volstrekt natuurlijke manier in de muziek. Prachtig is ook de warme klank van de pedal steel gitaar van Kim Deschamps.


Conclusie

Met de M6 500i levert Musical Fidelity weer een echte super-versterker. Krachtig, snel, detailrijk en open, maar vooral met een neutrale klanksignatuur. A straight wire with gain, dat is waar alle versterkerfabrikanten op mikken. En Musical Fidelity komt daar erg dicht bij in de buurt. Dat resulteert in een kleine waarschuwing. Reken er niet op dat je met de M6 500i een bepaalde klank kunt creëren, dus zorgvuldig combineren met bron en luidsprekers is een must.

MERK





EDITORS' CHOICE