Bij inkomst kom je in de hal die links uitloopt op de CD-winkel en rechts is een luisterruimte. Achter in de gang loopt een trap naar boven waar de grote luisterruimte is, blijkt later. We gaan met koffie in de luisterruimte beneden zitten.
Peter begint zelf gelijk te vertellen over hun website (www.echoaudio.nl). "Onze website is een reclamemiddel. Internet biedt winkels twee mogelijkheden: vorm van reclame en een (e-commerce) shop. Wij hebben de website opgezet vanuit de gedachtegang dat we deze willen gebruiken voor het informeren van onze klanten en het maken van promotie voor onze producten en diensten." "Dit is ook het doel van hifi.be", merk ik op: "…een voorportaal zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in HiFi." "Mooi", zegt Peter, "…precies de reden dat wij elkaar moesten vinden voor een Hi-Visit. Op onze website proberen we de bezoekers een idee te geven van onze filosofie en streven we ernaar een eerste contact te maken". Hij vervolgt: "Om deze reden gaan we ook zeer serieus met onze e-mails om. Wel geven we altijd aan dat correspondentie per e-mail wel onder vermelding van het echte adres van de klant gebeurd. Dit is ook bij ingezonden stukken in kranten zo. Op deze manier zorgen we ervoor dat we veel tijd kunnen besteden aan de klanten die dit ook waard zijn. Wij geven graag diepgaand advies, maar het moet dan wel om een serieus-geinteresseerde klant gaan. Iemand die ons en nog 20 andere winkels e-mailt om de goedkoopste versterker te kunnen vinden is bij ons aan het verkeerde adres."
Het is druk tijdens ons gesprek, om de 10 minuten gaat wel even de telefoon of loopt Peter naar een klant. De winkel is gesloten `s ochtends, maar dit wil niet zeggen dat de deur op slot gaat. Peter licht deze werkwijze toe: "wij gaan om 12:30 open. `s ochtends bereiden we de afspraken en demo`s voor, `s middag werken we aan onze service (maken van kabels, administratie, treffen voorbereidingen) en natuurlijk ook demonstreren we op afspraak en plaatsen dan apparatuur. Ook doen we grote multi-room systemen waar veel voorbereidingen voor nodig zijn. Als de winkel `s middags open is hebben we dan allemaal alle tijd voor onze klanten. Het verleden heeft ons geleerd dat als wij continu open zijn we sommige mensen gewoonweg niet kunnen helpen. Ik geloof ook niet in langere openingstijden, maar juist het tegenovergestelde: kortere openingstijden, meer voorbereiding en het beter inplannen van de werkzaamheden. Het blijkt ook dat onze klanten dit veel hoger waarderen. De deur staat `s ochtends open, maar als we bijvoorbeeld met een demo bezig zijn of allemaal weg dan kan de deur wel op slot gaan. Mensen weten dit en het werkt uitstekend. Voor de duidelijkheid, kortere openingstijden werkt niet tot minder werken, vaak begin ik al om 06:00 uur. De service-graad wordt, hoe vreemd het ook klinkt, echter een stuk verhoogd. We hebben nu rust en slechts zelden kunnen we iemand die `s middags binnenstapt niet helpen: het moet dan wel heel druk zijn."
Ik vraag Peter zijn assortiment toe te lichten. "Ik zal je eerst uitleggen waarom wij het assortiment hebben wat we nu hebben. Bij elk merk kiezen we ervoor te werken met een importeur die op de eerste plaats kwaliteit levert, daarnaast eisen we een zeer hoge service. Jaarlijks organiseren we dan een aantal demo`s om eventuele nieuwe producten en merken zelf eerst eens goed te beluisteren. De merken die we nu dus voeren garanderen ons een goed product met een perfecte service. Om deze reden werken wij voor onze elektronica voornamelijk met: Linn, Denon, Nakamichi, Pioneer, Arcam, Accuphase, Union Research, Teac, NAD en Analogue Audio. Voor de televisies hebben we Loewe in ons assortiment. Voor de luidsprekers hebben we gekozen voor: Avalon, Tannoy, Kef, B&W, Dynaudio, Piega, Linn en natuurlijk voor de subwoofers Rel." "Als je verstandig bent koop je een Rel" voegt Peter hier lachend aan toe. "Wat betreft de accessoires en bekabeling verkopen we voornamelijk MIT, van den Hull, WBT en Uhlbach. Bij elke set die we verkopen regelen we gelijk standaard de bekabeling goed."
"Wat is onze filosofie?" herhaalt Peter mijn vraag, "hmmm… goed advies gaat voor een goed product" zegt hij stellig, "wij hebben alleen maar goede producten, we adviseren dus plezier. Zelf ben ik de afgelopen 14 jaar alleen maar meer en meer een HiFi-liefhebber geworden. HiFi is gewoon LEUK, heel leuk zelfs. En dat dragen we uit naar onze klanten. We benadrukken het belang van muziek, de volgende stap is dan het bepalen van welke installatie het beste bij deze muziekbeleving past. Uiteindelijk zorgen we ervoor dat we een afgerond advies aanbieden. Het aanbieden van een goed advies is per definitie het verkopen van een mooie set. Iedereen is dan tevreden."