Momenteel lopen er enkele grote projecten en Paul noemt in dat kader als voorbeeld een thuisbioscoop opstelling in een onder Monumentenzorg vallend pand aan de Keizersgracht in Amsterdam waar Home Fidelity een 7.1 systeem geïnstalleerd heeft waarvoor zowel voor speakers als subwoofers gaten in de wanden uitgehakt moesten worden. Vloer en muren moesten open en vervolgens weer gestuukt en geschilderd worden teneinde de Siltech bekabeling weg te kunnen werken. Voor de Linn Classic in de keuken werd een speciaal infrarood afstandsbedieningsysteem geïnstalleerd en de speakers werden op verzoek van de klant in de gewenste kleur gespoten. Custom installation is een heel andere wereld dan hifi. Het gaat vaak om grote projecten waar voorfinanciering noodzakelijk is en waar contacten lopen via architecten die deze projecten coördineren. Geleidelijk
heeft Home Fidelity zich in deze wereld een plaats kunnen veroveren die hen tot ver buiten de grenzen van Amsterdam brengt. Een andere ontwikkeling die steeds belangrijker wordt is de verkoop via internet van zowel nieuwe apparatuur als occasions. Bij occasions gaat het vaak om ingeruilde apparatuur die op de eigen site te koop aangeboden wordt. Dat dit tot ver buiten de landsgrenzen aftrek vindt blijkt wel uit de orders die zelfs vanuit Japan en de Verenigde Staten binnenkomen. Met internet vervagen de grenzen.
Audio blijft echter de basis. Met name Marc heeft in de jaren dat hij ervaring opgedaan heeft bij een aantal grote firma’s vrijwel alle hifiproducten wel een keer in zijn vingers gehad. Hij nam producten mee naar huis en ook nu nog gaan er vaak nieuwe producten eerst mee naar huis. Al is het wel zo dat bij stabiele fabrikanten ook nieuwe producten vaak een merkeigen klankkarakter hebben waardoor je al voordat je het apparaat gehoord hebt kunt zeggen wat voor klank het heeft. Dat is het voordeel van jaren ervaring. Door die ervaring kun je de klant goed adviseren en de wensen van de klant vertalen in de samenstelling van een set die de klant vervolgens beluisteren kan. Het grappige is dan dat de klant in 8 van de 10 gevallen ook daadwerkelijk met dat systeem naar huis gaat. In onze twee luisterruimtes maken we bewust geen gebruik van akoestische aanpassingen, vertelt Marc. We willen de huiskamersituatie zo dicht mogelijk benaderen. Meestal klinken installaties in de woonkamer bij de klant dan ook beter dan in onze zaak. In de enkele gevallen waarbij dit niet zo is vinden we een oplossing.
Home Fidelity bezorgt aan huis. De installatie wordt uitgepakt en vervolgens aangesloten. Home theater heeft wat meer voeten in de aarde omdat je daarbij ook nog moet inruisen en afregelen. Home Fidelity vindt dat dit ook hoort bij de taken van de betere hifi en home theater specialist. Het wegwerken van kabels kan ook maar dat hoort niet bij de standaard installatieprocedure. Met name bij custom installation wordt een installatiebedrijf in de hand genomen die het kabelplan van Home Fidelity uitvoert. After sales service houdt volgens Thierry eigenlijk alles in wat de klant maar wil. Als het nodig is om een keer extra langs te komen dan gebeurt dat ook. Geprobeerd wordt ook om dat gratis en als het even kan direct te doen. Kleine reparaties worden door de mannen van Home Fidelity zelf uitgevoerd. Marc repareert ook draaitafels. De anderen zeggen wel eens gekscherend dat Marc vroeger zelf draaitafel geweest is.
In de winkel zie ik ook audio meubels van het Duitse merk Creaktiv. Met name wanneer er gebruik gemaakt wordt van ontkoppelingsplaten kun je op dit terrein volgens Marc klankmatig winst behalen. Zaak is alleen dat het bedrag voor de meerwaarde die je krijgt niet uit de pas gaat lopen. Met name bij cd spelers en platenspelers is het verschil goed hoorbaar. Al vindt Marc nog steeds dat de beste en goedkoopste oplossing voor een platenspeler een muurbeugel is.
Eenzelfde benadering wordt gehanteerd bij het product kabels. Veelal wordt de klant geadviseerd om eerst thuis de tijd te nemen om de installatie in te spelen en vervolgens te wennen aan het geluid. Pas daarna is een eventuele opwaardering van de kabels zinvol.Zo heeft een Linn installatie bijvoorbeeld goede standaardkabels en er moet al een vrij hoog bedrag neergelegd worden alvorens enige winst behaald kan worden. Home Fidelity voert diverse kabelmerken waarbij Siltech verreweg het grootst is. Alle drie de medewerkers draaien zelf thuis met Siltech en zij staan dan ook volledig achter dit product. Volgens hen is dit één van de weinige kabelmerken die veel aan onderzoek (zowel meettechnisch als klanktechnisch) en ontwikkeling doen. Wel benadrukken zij het belang om de kabel aan te passen aan de installatie. QED en Siltech, inclusief G5, worden compleet gevoerd. Daarnaast zijn er nog producten van Monster en van den Hul.Wanneer klanten na verloop van tijd alsnog hun kabels willen opwaarderen dan kunnen ze altijd een weekend diverse kabels mee naar huis nemen om in alle rust uit te proberen. Van nieuwe klanten wordt in dat geval een borg verlangd.
Deze speciaalzaak is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 18:00 uur. Op donderdag is er van 19:00 tot 21:00 koopavond terwijl op zaterdag de winkel van 10:00 tot 17:00 geopend is. Vaste klanten weten inmiddels dat de heren op zaterdag eigenlijk altijd wel tot half zeven aanwezig zijn waarbij onder het genot van een biertje de week dan nog even nabesproken wordt.