Luc is echter heel stellig als hij zegt dat verkoop van eerste klas producten, een goede service en nazorg geen einddoelen zijn. De zojuist genoemde zaken zijn juist het middel om tot het einddoel te komen, de optimale beleving van muziek. Een goede set staat immers ten dienste van de doelstelling tot het komen van de overdracht van alle emoties die behoren bij de beleving van muziek en beeld. Vandaar ook dat er bij de klant thuis, indien nodig, wordt samengewerkt met ondermeer binnenshuisarchitecten om audio en video optimaal te integreren in de eigen woonkamer.
Een heel belangrijke weg om te komen tot deze zo belangrijke doelstelling is daarbij in de visie van Luc het elimineren van negatieve omgevingsfactoren, zoals een slechte akoestiek, bekabeling en dempings/(ont)koppelingsproblemen die het bereiken van een optimale muziekbeleving in de weg staan. Met weinig middelen en inspanning zijn vaak fundamentele verbeteringen in een audio-installatie te bewerkstelligen, als men er maar kennis van heeft deze op de juiste plaatsen op de juiste wijze toe te passen volgens Luc.
Hij legt uit dat veel te vaak tekortkomingen in een set worden "gecorrigeerd" door de aanschaf van een duurder component zoals een versterker, CD-speler etc. Dit terwijl de problemen in de set zich in veel gevallen op een heel ander vlak bevinden. Als gevolg van de hierboven genoemde negatieve omgevingsfactoren speelt de set niet op het prestatieniveau waarop het eigenlijk zou moeten presteren. Het is dan in veel gevallen een verkeerde en ook vaak kostbare keuze om de gevolgen van deze negatieve omgevingsfactoren te willen corrigeren door de aanschaf van nieuwe, vaak kostbaarder apparatuur. Sterker nog, juist omdat het prestatieniveau van betere audiocomponenten op een hoger vlak liggen spelen de negatieve omgevingsfactoren een nog grotere negatieve rol in het geheel waardoor het prestatieniveau juist op een lager, in plaats van een hoger vlak komt te liggen. Het is dan een kostbare misrekening geworden! Juist bij aanschaf van betere apparatuur is dus een deskundig advies onontbeerlijk.
Het is daarom volgens Luc in heel veel gevallen dan ook zinvoller om te onderzoeken welke negatieve factoren een optimale muziekbeleving in de weg staan en deze adequaat aan te pakken. Vaak zijn ingrepen op dat vlak niet eens zo ingrijpend en in sommige gevallen niet eens zo kostbaar. Ze hebben daarbij vaak duidelijk hoorbaar positief effect in een set. Om zijn eigen overtuiging te onderstrepen geeft Luc aan dat het regelmatig is voorgekomen dat hij ter plekke, bij de klant thuis, met simpele en adequate ingrepen problemen in de set vaak succesvol heeft kunnen oplossen.
We praten nog een tijdje door over dit onderwerp. Ondertussen heb ik plaats genomen in de stoel van de luisteruimte waar een set staat opgesteld bestaan de uit een Unison Research versterker, Zingali luidsprekers en een Marantz SACD speler.
De stem van Eva Cassidy komt prachtig los van de mooie Zingali’s, terwijl de contouren van de opnameruimte heel duidelijk zijn getekend. Maar net als je verwacht dat het eigenlijk nauwelijks meer beter kan klinken legt Luc een paar minuscule accessoires van Harmonix in de baspoorten van de luidsprekers. Direct waarneembaar is dat de mooie stem van Eva Cassidy meer body, meer warmte krijgt en het geluid zich met nog meer gemak van de luidsprekers distantieert. Het effect van deze kleine maar bijzonder effectieve tweak wordt dan duidelijk als Luc ze weer weghaalt en waardoor de stem van Eva een wat kil randje heeft gekregen en het geluid weer wat meer terugkruipt in de luidsprekers.
Inmiddels zijn er een aantal klanten binnenkomen die de aandacht van Luc opeisen en aan wie hij zijn volle aandacht besteedt. Het is daarom dat ik nog een tijdje met Bert napraat over van allerlei onderwerpen die betrekking hebben op de zaak en over het merk B&O, waarvan Rob Goossens ook officieel dealer is en daarom ook een prominente plaats in de zaak verdient. Om dit te onderstrepen worden, volgens Bert, alle Bang & Olufsen producten bij de klanten thuis geïnstalleerd en gemonteerd. Daarbij worden de apparaten ingesteld, de bedrading wordt keurig netjes weggewerkt. In nieuwbouw of verbouwsituaties wordt de begeleiding van het uit te voeren project in overleg met de klant, installateur, of binnenhuisarchitect uitgevoerd, rekening houdend met specifieke en individuele wensen zoals hij omschrijft
Ongeveer 2 koppen koffie later is de middagpauze aangebroken en verlaten de klanten die door Luc geholpen werden de zaak. Tijd om nog even wat na te praten en te kijken naar de toekomst. Zowel Luc en Bert onderstrepen nogmaals het succes die het gevolg is geweest van de keuze de hele zaak ingrijpend te verbouwen en te vernieuwen. Men heeft daarom ook een positief beeld van de toekomst. Er zal echter niet stil gezeten worden. Om verder door te gaan op de goede weg die men heeft ingeslagen zullen er in de nabije toekomst workshops worden georganiseerd over allerlei onderwerpen die te maken hebben met beeld en geluid. Hiermee wilt men degenen die geïnteresseerd zijn in de betere audio en video op een persoonlijke en informatieve de gelegenheid aanreiken de ontwikkelingen op dit gebied plaatsvinden te kunnen volgen.
Ik schrik als ik op mijn horloge kijk. De tijd is omgevlogen, ongemerkt ben ik er de hele morgen op een bijzonder aangename en leerzame wijze te gast geweest. Ik dank Luc en Bert dan ook voor de gastvrijheid en de tijd die men voor mij heeft willen vrijmaken. Eén ding is zeker, ik verheug me weer op mijn weerzien dat ik zeker met Luc en Bert in de toekomst zal hebben.
De winkel is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van half tien tot zes uur. Op vrijdagavond is er koopavond tot acht uur en zaterdag kan men terecht tussen half tien en vier uur. Gedurende de wintermaanden van oktober tot februari is de firma Goossens ook op zaterdag tot vijf uur geopend. Uitgezonderd de zaterdag houdt men dagelijks lunchpauze van half één tot half twee.