Het gaat Maarten Teijen niet om de duurste spullen. "Kwaliteit zit niet in de prijs. Het gaat om de maker. Die moet het snappen, een zesde zintuig voor het juiste gedrag hebben. Sowieso is de akoestiek van een ruimte minstens van even groot belang als de apparatuur die je gebruikt. Maar ook dan gaat het niet om meettechnische perfectie", meent hij. "Techneuten willen ‘proof in numbers’, maar da’s niet relevant. Iets kan op papier, in cijfertjes, perfect zijn, maar de mens interpreteert geluid anders dan een meetapparaat en dan hoef je dat nog niet zo te beleven. Mensen worden beïnvloed door meerdere zaken. Het menselijk brein accepteert geen ‘net niet’. Dat zorgt voor onrust en leidt tot eindeloos klooien met kabels, stekkerdozen en andere lapmiddelen. Maar in principe moet je een cd-speler en een versterker gewoon in het stopcontact kunnen prikken, een paar goeie kabels er tussen, speakers er op aansluiten en dan moet het goed kunnen zijn."
De akoestiek van iemands huiskamer of luisterruimte bepaal je niet in de winkel, dus komt Maarten graag langs om de spullen bij de klant thuis aan te sluiten en te proberen. "Dat is winkelbeleid ja. Ik geef niks zomaar mee, ook niet als ik het makkelijk zou kunnen doen bij een klant die overtuigd is van wat hij wil hebben." Maarten is daar behoorlijk stellig in, maar hij doet het dan ook niet enkel voor zijn klanten. "Mijn visie is natuurlijk niet heilig, maar als ik mijn kennis en ervaring niet aanwend om een set bij de klant thuis goed neer te zetten en te tunen, doe ik niet alleen mijn klant te kort, maar ook de fabrikant, die zijn apparatuur net zo goed maakt met een bepaalde filosofie of gedachte in het hoofd. Bovendien zou ik mijn eigen geweten eveneens te kort doen als ik mensen met een stapel dure dozen de winkel uit stuur zonder me er verder om te bekommeren", lacht hij.
Wat Maarten tegenwoordig veel meemaakt, is dat mensen de inbreng van iemand met kennis en ervaring juist hard nodig hebben. "In deze tijd, waarin iedereen naar MP3’s luistert, weten mensen ook niet beter meer. Ze denken: ‘ik heb betaald voor dat album in de iTunes Store, dus zal het wel goed zijn’. Die zijn verbaasd als ze merken dat hetzelfde album vanaf een fysieke cd vele malen beter klinkt. Toch heb ik liever dat soort klanten in mijn winkel dan echte audiofielen die juist wél van de hoed en de rand weten. Die zitten vaak een beetje vastgeroest. Geef mij maar mensen voor wie je de deur naar een nieuwe wereld nog echt kunt openen."
Maarten, die ook een uitgebreide reeks home cinema-producten in zijn winkel heeft staan, voorziet wel een duidelijke marktontwikkeling binnen het sowieso al sterk in opkomst zijnde streaming. "In de nabije toekomst voorzie ik een Sonos met beeldcapaciteit. Dan heb je bijvoorbeeld een abonnement van 50 euro en dan kun je muziek en films streamen via het internet. Nu is bandbreedte globaal gezien nog de beperking. Tevens heb je met het rechtenverhaal te maken. Voor cd’s is dat al een gepasseerde halte, maar de filmindustrie probeert het nog in de hand te houden", weet hij. "Als daar een goede modus voor is, kan een aanbieder als Spotify ook films laten streamen. Er komen nu allerlei apps om van alles te bedienen. Wat er nog niet speelt, is dat je op een makkelijke manier verschillende commando’s op het zelfde moment kunt sturen en dus verschillende apparaten op het zelfde moment een functie kan laten uitvoeren zoals DVD aan, Projector aan en met lift uit het plafond, versterker op de DVD input en het licht uit met één druk op de virtuele knop. Daar is voorlopig een markt voor mensen die kopen in het hogere segment. Dat blijft een specialisme vanwege het programmeren op maat." Maar dat is niet het hele verhaal. Maarten vervolgt: "Daarnaast zal de markt gaan veranderen naar meer dienstverlening. Marges op apparaten worden kleiner dus de consument zal meer en meer voor de dienst moeten gaan betalen want alles wordt dus steeds meer netwerk-gerelateerd en dat is altijd weer een uitdaging."
Vandaar dat La Scala, Delicatessen in Beeld en Geluid, nu op een slimme manier de iPad toepast voor domotica-doeleinden en dat dit er wel voor zorgt dat waar we voorheen ‘knetterdure displays en controllers’, zoals Maarten ze noemt, voor nodig hadden, het nu al veel betaalbaarder wordt. La Scala mag dan wel iets huiskamerachtigs hebben, er wordt niet lui achterover gehangen in de bank. De toekomst staat namelijk om de hoek te wachten.