Als ik hem vraag of Correct veel last heeft van het internet denkt hij even na, maar vervolgt dan resoluut: “Er is niet aan te ontkomen dat een deel van de consumenten alleen maar op de prijs let, en zich dus tot internetwinkels wendt. Maar vaak merken die consumenten ook heel snel dat die televisie bij een internetwinkel eigenlijk helemaal niet te koop is. Terwijl hij bij ons niet duurder is, gewoon op voorraad staat en van de officiële importeur afkomstig is. Bovendien geven we er een vakkundig advies bij, met bezorging en montage, nazorg, en een goede garantie. Maar uiteraard houden we de ontwikkelingen op internet nauwgezet in de gaten.”
- “Bovendien focussen wij ook meer op een wat hogere prijsklasse, waar de concurrentie met het internet veel minder groot is. Naast dat we echt alles wat in de winkel staat ook op voorraad hebben – aan lokkertjes hebben we nooit gedaan – zorgen we er bovendien voor dat we altijd weten wat we verkopen. Wij hebben een eigen multimedia-opleiding voor ons verkooppersoneel waar drie maanden avondstudie en zes dagen avondschool mee gemoeid zijn. Deelname is niet verplicht, maar wordt wel op prijs gesteld. En iedereen doet die opleiding dan ook.”
[Hifi_II] - Als Correct het niet heeft...
- “We besteden dus ook veel aandacht aan de servicegerichtheid van onze mensen. We zorgen er voor dat de bediening en de vakkennis van hoge kwaliteit zijn. Onze slogan is een gouwe ouwe maar nog steeds springlevend: Als Correct het niet heeft, vergeet het dan maar. Dat slaat niet alleen op de breedte van het assortiment, maar ook op de service en het vakmanschap dat wij willen bieden, en waar we ons voortdurend in verdiepen. Daarom organiseren we ook regelmatig lezingen en luisteravonden. Dat is niet alleen leuk maar ook leerzaam. Voor de bezoekers, en ook voor ons. De expertise die we willen uitdragen is geboren uit de gewoonte om alle informatie over wat we verkopen ook daadwerkelijk uit te zoeken. Je moet toch weten waar je het over hebt als je iets aan de man wil brengen?”
[TV_HD]- “We hebben een duidelijk eigen gezicht en dat houden we, ondanks het feit dat we ons voortdurend aanpassen aan de nieuwste ontwikkelingen. Een goed voorbeeld daarvan is 3D televisie (op de dag van mijn bezoek worden de eerste 3D toestellen afgeleverd – MD). Om dat goed te kunnen demonstreren moet je nadenken over de manier van presenteren. Daar zijn we dus al maanden mee bezig. Om te voorkomen dat de meegeleverde actieve brillen beïnvloed worden door een ander toestel dat ook een signaal uitzendt om zo`n bril aan te sturen moeten we veel ruimer gaan opstellen, met panelen tussen de verschillende toestellen. Dat vergt een behoorlijke verbouwing, en je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen en veel meer toestellen op te hangen. Maar dat willen we niet. We doen het goed of we doen het niet. Niet doen is geen optie, want 3D gaat volgens ons een enorm succes worden, dus doen we het goed.”
[Loewe]- Er worden bij Correct dus voortdurend `stapjes extra` gezet, zoveel is me inmiddels wel duidelijk. Maar hoe ver ze daar in gaan krijg ik pas door als we het tot slot nog even over een andere nieuwe ontwikkeling hebben. Correct Marine en Watersport zal namelijk een kleine week na mijn bezoek worden omgedoopt in Correct Boat & Bike. Er zal zo`n 2000 vierkante meter winkelvloer bij komen met fietsen, accessoires en fietskleding.
[TV] - Fietsen? Ik moet een verbaasd gezicht getrokken hebben, want De Jong legt uit: “Het is met de fietsen net als met de watersport. Ook weer uit hobby geboren, in combinatie met de wens om op de bekende Correcte wijze een zeer breed assortiment en veel vakkennis onder één dak bij elkaar te brengen. Als mensen zich in een vrijetijdsbesteding die ons ook aan het hart ligt willen gaan verdiepen helpen wij ze graag op weg met goed materiaal en goed advies. Nog een voorbeeld: als mensen bij ons een kinderzeilbootje kopen krijgen ze daar gratis drie zeillessen bij op een zeilschool in de Biesbos die ik daar speciaal voor heb opgericht. Het gaat natuurlijk om spelevaren, maar we willen die kinderen wel wat ervaring en kennis meegeven om ook veilig het water op te kunnen gaan. Een compleet concept, dat spreekt mensen aan.”
- Als we afscheid nemen ben ik in gedachten al met het verhaal bezig. Als daar één ding duidelijk in naar voren moet komen, zo besluit ik, is het dat Correct een groot bedrijf is dat op een heleboel vlakken eigenlijk klein is gebleven. En daarmee bedoel ik dat het, in tegenstelling tot wat je vaak ziet gebeuren bij andere grote bedrijven, niet uit zijn krachten is gegroeid. Het `gezonde Rotterdamse koopmanschap` dat grootvader Frans de Jong voor ogen had is bewaard gebleven. Dat is bijzonder, ga het zelf maar eens beleven!