Een detail waar onze gastheer van de Audi fabriek ons nog even minzaam glimlachend op wijst, is een bijkomend voordeel van de zelfstandige behuizing van de luidsprekers. Het klinkt beter, maar voorkomt ook dat de chique A8 buiten ‘boombox’ effecten vertoont. ,,Bovendien biedt het extra privacy wanneer je de autotelefoon gebruikt. Wanneer je stilstaat, kan een passant buiten de auto niet horen wat er binnen aan vertrouwelijks wordt besproken. Voor de klanten van een degelijke limousine telt dat.”
Wanneer we met de muziek op een hoog volume even uitstappen, blijkt daar buiten de Audi A8 inderdaad heel weinig van te horen. Adel verplicht, zullen we maar denken. Dat geldt overigens voor beide partners, want deze auto is een van de weinige die een geheel uit lichtmetaal opgetrokken koetswerk heeft. B & O speelt daar aardig op in met zijn design: handgemaakte aluminium roosters over de luidsprekers.
Overigens wordt ook in de luidsprekers zelf veel alu gebruikt, onder andere voor de korf en spoelen. Over hightech materialen gesproken: de meeste membranen zijn van stijf en vederlicht koolstofvezel.
Digi power
Ook digitale techniek speelt een spilfunctie in het systeem. Het geheel is aan het infotainmentsysteem gekoppeld en wordt met een centrale draaiknop menubesturing bediend. De bits van een CD of de DAB-tuner worden zonder verlies naar de DSP versterker gezonden. De hele bewerking (frequenties, fase, tijdcorrectie, volume, dynamiek en surround sound) worden voor de veertien luidsprekers afzonderlijk geregeld.
De ICEpower klasse D versterkers
Vervolgens zorgen negen versterkerkanalen er naadloos voor dat niets in de vertaling verloren gaat. Er is 28 Watt beschikbaar voor de surround- en de hoge tonen luidsprekers (MOST). Tel daar vier vermogensversterkers van 125 Watt bij op voor de lage tonen luidsprekers en een 250 Watt exemplaar voor de subwoofer en de rekenmachine stopt bij pakweg een kiloWatt. De vermogensversterkers zijn overigens ICEpower class D. Digitale techniek blijft koel en is dus ideaal voor gebruik in een auto.
Overigens slaagt B & O er aardig om ook surround geluid heel redelijk te laten klinken. Geen geringe prestatie wanneer je je realiseert hoe lastig dat in zo’n kleine ruimte is. Met luisteraars voor- en achterin. De digitale sound processor creëert daarom een luisterzone voor- en achterin. Een compromis, maar in zijn soort geslaagd te noemen.
Tot slot een boeiende vraag voor Audi-rijders met een iets krappere portemonnee: gaan we B & O in de toekomst ook in andere auto’s zien? Bang & Olufsen topman Torben Sorensen was er onlangs in een interview glashelder over: ,,Eerst willen we andere Audi modellen met een systeem uitrusten, maar in de toekomst zullen we wellicht ook met andere premium merken zaken doen. Misschien binnen twee, drie jaar.”
Iedere autokenner weet dan dat B & O dus al lang zover is. De Audi’s staan al klaar en bij andere merken lopen ze de ontwikkelingsafdelingen plat. Waarom? Simpel: de geboorte van een automodel vraagt nu eenmaal meer dan de twee of drie jaar waar Sorensen over rept. Zodat het allemaal nu al in volle actie is. Je mag aannemen dat daarbij ook iets vriendelijker geprijsde systemen worden gelanceerd. In iets minder kostbare limousines. En da’s mooi, want de prijslijst van de A8 6.0 W12 waar we in luisterden, start bij 154 mille. Zonder B & O wel te verstaan.
Aanvullende informatie
Audi.de
Audi.nl
Bang-olufsen.com
icepower.bang-olufsen.com
dolby.com