Zonder meer het meest opvallend zijn de ‘Star Trek’ exemplaren voor je neus. Een opvallend design accent, zoals het B & O betaamt, maar er zit ook een filosofie achter. Een automobielinterieur is een heel rare ruimte, met weerkaatsend glas en veel dempende zachte oppervlakken. De geluidstovenaars verdringen dat probleem door de zeer exact gerichte bundeling van de hoge tonen. Zoals de kenners wel weten bij uitstek belangrijk voor de ‘plaatsing’ van muziekinstrumenten en stemmen.
B&O Acoustic lens op het dashboard van de A8
Waar die informatie bij minder geavanceerde geluidsinstallaties (lees: vrijwel allemaal) deels verloren gaat door de plaatsing van de tweeter, gebruikt B & O een met dempend materiaal bekleed zijden bolletje (19 mm dome) die hun energie in een elliptisch gevormde unit afgeven. Daar worden de hoogfrequent geluidsgolven – zo meldt de informatie - gespiegeld weerkaatst en gaan door een soort brandpunt. Het resultaat noemen de Denen niet voor niets een akoestische lens. Hoe dan ook: uiteindelijk is het resultaat dat het geluid niet gebundeld ‘op weg gaat’ maar in een halve cirkel gelijkmatig wordt verspreid. In de hoogterichting ingetoomd om reflecties voor te zijn.
Het kost een paar centen, maar het zal duidelijk zijn dat die aanpak juist in een automobielinterieur een droomresultaat kan opleveren. Daar stelt men het op de drie passagierszitplaatsen zeer op prijs dat de geluidskwaliteit niet alleen voor de bestuurder optimaal is.
Het resultaat
Het moet gezegd: het resultaat is in absolute termen de meest indrukwekkende geluidsinstallatie die we tot op heden in een seriemodel hebben meegemaakt. Vergelijk het met de Dynaudio techniek in de Passat – meerprijs ruim 1.400 euro - en het staat als een paal boven water dat die Volkswagen meer value for money biedt en vanwege de grotere aantallen waarin hij op de weg verschijnt ook dé trendsetter is. Maar door de in audioland nogal eens gebruikte ‘geld is geen bezwaar’ bril bezien, scoort de B & O hoger.
Het geluid is zuiver en transparant, de verstaanbaarheid van stemmen prima en – hoe kan het ook anders met zoveel aandacht voor dat aspect – het beeld dat voor je wordt geschetst ‘plaatst’ de instrumenten en stemmen zeer ver boven automobielmodaal. Is het vergelijkbaar met een mooie huiskamerinstallatie? Nee, maar dat is in een autocabine met al zijn akoestische en mechanische eigenaardigheden ook te veel gevraagd.
Over mechanisch gesproken: de Audi zet een werkelijk imposant laag neer dat in dit geval niet wordt gehinderd door zinderende interieurpanelen. Strak, knuppelhard en zeer diep. Overigens staat Audi de afgelopen jaren bekend als de keizer van de interieurkwaliteit. Naar verluidt heeft Mercedes zelfs net een top interieurman bij Audi weggekocht om de nieuwe S-klasse naar dat niveau te tillen. Alles bij elkaar is het geheel een genoegen om naar te luisteren.
De zijdezacht snorrende twaalfcilinder is sowieso niet hoorbaar, de geluidsisolatie (mede door dempend glas in de zijramen) subliem en de audiotechniek als gezegd van een zeer hoge plank.