Ik zie tegenwoordig weer een parallel met die tijd, en dat heeft alles te maken met verwachtingen, authenticiteit. Als je een Patek Philippe horloge koopt verwacht je dat dat horloge in Zwitserland wordt gemaakt, als je dan te horen zou krijgen dat Patek Philippe tegenwoordig in China fabriceert – wat overigens niet het geval is! – dan daalt je gevoelswaarde voor het horloge enorm. Dat is niet wat je dacht te kopen.
Waar een merk vandaan komt heeft dus een waarde. Het verschuiven van gedeeltes van de productie naar China – vanwege de winst – heeft dus zijn invloed op de gevoelswaarde van een product. Voor Wilson Audio zou het verleggen van de productie naar China enorme besparingen opleveren, we maken immers bijna alles met de hand. En juist arbeidsuren zijn in China veel goedkoper. Maar het zou de authenticiteit van het merk aantasten.
Wat je ook steeds vaker ziet is dat investeringsmaatschappijen de traditionele hifi-merken opkopen en de productie naar China verleggen. Dat geeft de eerste twee jaar enorme winsten, die groei is alleen niet vol te houden. Met als gevolg dat dezelfde investeringsmaatschappijen zich terugtrekken en andere ‘slachtoffers’ zoeken.
De ECHTE klant van een high end bedrijf is de consument, maar voor investeringsmaatschappijen is dat de aandeelhouder. Maar je moet je echte klant tevreden proberen te houden, niet de aandeelhouders. Helaas zullen steeds meer fabrikanten in de audio-industrie deze weg gaan volgen.