De eerste set staat meteen bij binnenkomst, tegenover Nutters Audio, die ook dit jaar weer rijkelijk geassorteerd aanwezig is met ‘zwart goud’ en enkele audiofiele cd’s. Ondanks de drukte bij de platenbakken van Nutters, is het aangenaam luisteren bij de voorste set, die is opgebouwd rond een set Isophon Vescova, die volgens Henk in zeer veel kleuren te bestellen is.
De weergevers hebben een 2 1/2 weg keramische bezetting en komt wel heel erg muzikaal over op mij en vele andere luisteraars. Als voornaamste bron dient een GoldeNote Bellavista Signature met Borromeo éénpuntsgelagerde arm en Tuscany element. Volgens Maurizio Aterini die ik later spreek, is Audio Selectief de enige in de wereld die deze arm kan en mag monteren, omdat er veel kennis en vaardigheid voor nodig is.
Als voorversterker dient een Phono2 mkII die de S3 versterker van signaal voorziet. Af en toe wordt ook even de nieuwe Blacknote CDP-300 tube cd speler op deze set in gebruik genomen, die geheel niet onverdienstelijk speelt. De stroomvoorziening van deze set is ook een primeur, de Oyaide MTS-6 gefilterde verdeeldoos staat op deze set aangesloten. Het geluid dat over deze set werd geproduceerd was zuiver en ruimtelijk, een strak maar drukvol laag dat door de ruimte soms wat vertekend werd (dat krijg je nu eenmaal tijdens shows) en heel erg toegankelijk om lang naar te kunnen luisteren.
De tweede set achterin was opgebouwd vanuit twee paar luidsprekers en versterkers. De eerste set de mij zeer wel bekende Goldenote Reale’s over een S3 Signature versterker van hetzelfde merk, de tweede set betrof een mooie set in zwart pianolak uitgevoerde Isophon Vescova’s, maar dan met een veel luxere diamanten tweeter. Deze werd aangestuurd door een T+A V10 geïntegreerde buizenversterker.
Als bronnen stonden een TW-Acustic Raven One, voorzien van een Goldenote B5 Titanium arm met een Boboli MC element. Deze draaide over een Goldenote Pamphili mkII phonopre, terwijl de volgende bron, een Transrotor Orion met SME arm en Jan Allaerts MC1 mkII element over een Blue Amp Surzur met externe referentievoeding speelde. De luidsprekerkabels kwamen van Kimber, waaronder ook de nieuwe 12TC Clear. Als stroomfiltering stond de bijzondere PS Audio Powerplant in gebruik.
Door de drukte kreeg ik van Henk groen licht om zelf even wat te draaien en zo kon ik een heel goed idee krijgen van de verschillen tussen de sets. De Raven One klonk met het high-output MC element en de Goldenote arm erg muzikaal en soms zelfs een klein beetje grondstoffelijker dan je zou verwachten. Veel muzikaliteit en duidelijk een geslaagde combinatie. De Transrotor klinkt een stuk ruimtelijker en verfijnder en speelt in een meer audiofiele klasse. Niet in de laatste plaats wordt dit bereikt met een veel duurdere bron, maar ook de gebalanceerde Blue Amp phonovoorversterker heeft hierin een groot aandeel. Ook de luidsprekers van Isophon klinken erg goed, hoewel een stukje meer laid-back dan dezelfde weergevers die voor staan. Daar komt bij dat de diamanten tweeter een stuk analytischer overkomt en daarvan moet je als luisteraar houden. Overschakelend op de Goldenote set met de Reale weergevers verandert het geluid naar meer warmte en drive, met een dieper geluidsbeeld, maar in deze opstelling minder breedte. Ook hier dus weer een kwestie van smaak.
Maurizio Aterini van Goldenote/ Blacknote laat ook vol trots de DSS30 Tube horen, een netwerkspeler die zeer veel mogelijkheden biedt. Het valt vele analoogliefhebbers niet eens op dat ze naar een digitaal 24bit signaal luisteren, totdat Maurizio een ‘gewone’ 16bit opname laat horen. Man, wat een verschil!!! Luchtig, ruimtelijk en door de buisjes in de voortrap toch heel ‘analoog’. En dan ken ik erg veel cd spelers die dit 16bit niveau niet eens kunnen evenaren. De vooruitgang van techniek is Sneek in ieder geval niet voorbij gegaan…