De Chinese Luo Hai Ying zingt er lustig op los tussen de grote trommels en het fijnere Chinese slagwerk. De grote trom heeft wederom niet de kracht van een heel grote basunit, een subwoofer kan uitkomst brengen in dat geval, toch is hij krachtig genoeg weergegeven om onmiskenbaar "groot" te zijn. Het stereobeeld strekt zich eenvoudig uit naar alle kanten, ook in de diepte, eigenlijk juist in de diepte waar het vaak aan kan schorten in mijn luisterruimte. Ik kan nu eenmaal geen luidsprekers opstellen die zich twee meter van de achterwand bevinden. Van het ene uiterste naar het andere.
Dire Straits speelt van de CD On Every Street het van fraai gitaarwerk voorziene Fade To Black. Orgel in het midden, de stem van Knopfler zie je zo voor je in de studio, slagwerk naar achter gezet. Alles op enige afstand van de luisteraar. Eerlijk gezegd ga ik de brede, indirecte weergave meer en meer waarderen. De volgende track is The Bug en daarop loop ik tegen de beperkingen van een enkele 17 cm woofer aan. Waar rustige nummers uitermate fraai zijn, ontbreekt hier de pure kracht die nodig is om de illusie van live te herscheppen. Wat er voor mij ontstaat, is het de kenmerkende weergave van vele hoogwaardige kleine monitoren, die beperkt zijn in absoluut volume. Zet een beest van een KEF neer als u daarnaar zoekt, met dubbel uitgevoerde woofers in een grote behuizing.
Het Seattle Symphony Orchestra speelt werken van Mozart op een 24/96 HD stream van Reference Recordings. Hier voelt de BS 50 Tribute zich meteen meer mee thuis. Daar komt de vleugel weer naar voren in al zijn schoonheid. Ver naar voren, met het orkest naar achteren geplaatst. Ik kan mij sterk vergissen, maar ik heb zo het idee dat de roots van Elipson meer liggen in de weergave van klassieke muziek en jazz, dan in popmuziek. Logisch met een ontwerp uit 1952, zult u opmerken. Het ontwerp mag dan zo oud zijn, de materialen zijn wel 2013. Klassiek komt gewoon beter uit de verf. Het orkest speelt soepel, kan zich eenvoudig manifesteren en de BS 50 Tribute komt zeker niet in ademnood. Datzelfde blijkt met opnames van The Academy of St. Martin-in-the-fields waar wat zwaardere werken gespeeld worden. Om vervolgens over te gaan naar heel licht werk in barokstijl. Telkens weer is er de zaalbeleving met de Elipson's,zonder ooit het gevoel te hebben dat ik iets mis, hoogstens dat heel diepe laag waar ik met mijn eigen systeem aan gewend ben.
De Elipson BS 50 Tribute is een wonderlijke luidspreker geworden die op een aantal punten uitzonderlijk kan presteren, op andere manieren heel gewoon werkt als een willekeurige goede luidspreker in een standaard behuizing. Wie de moeite heeft genomen de bovenstaande tekst te lezen, weet inmiddels dat de BS 50 Tribute resonantievrij is door zijn vorm en dat de laatste sporen van onrustig frequentieverloop zijn gladgestreken zijn met een Helmholtz-resonator. De schelp op de bol die het geluid naar de luisteraar reflecteert, wekt continue de illusie dat de luisteraar in de zaal zit tijdens de uitvoering. Hetgeen leidt tot een heel aangename, rustige weergave die sterk appelleert aan wat u normaal zou horen. Daarbinnen zijn een paar beperkingen: zo is het spelen van heftige popmuziek niet de sterkste kant van de BS 50 Tribute.
Jazz en klassiek komen veel beter uit de verf, net als een wat rustiger soort popmuziek. Bovendien verdwijnt het live-effect als de luidspreker te zacht speelt. Het diepste laag mag u evenmin verwachten van een enkele unit in een reflexsysteem, zelfs niet uit een behuizing van deze afmeting. Waarbij Elipson lof verdient voor het feit dat de weergave "echt" is en niet "gekunsteld" omgaat met de diepste bassen. Blijft over: de vorm en de prijs van de BS 50 Tribute. De prijs is stevig in relatie tot hetgeen andere luidsprekers weten te presteren, die gebruik kunnen maken van meerdere woofers en op de luisteraar gerichte tweeters in een klassieke "zes planken"-behuizing. Deze Elipson is er echter voor de liefhebber die muziek kan waarderen, gevoel heeft voor historie, de ruimte heeft voor de BS 50 Tribute en een interieur waarin een functionele sculptuur tot zijn recht komt. Aan de Elipson BS 50 Tribute ligt heel veel research en "out of the box"-denken ten grondslag, hetgeen 60 jaar na dato nog steeds leidt tot een volwaardige weergave. Eigenlijk is hij gewoon prachtig als je het idee met de schelp kunt waarderen. Hij hoort thuis in de rij klassiekers als een McIntosh MC275, de Klipschorn, de Eames Lounge Chair of de Citroën DS. Het is een waardige ode aan de oorspronkelijke ontwerper M. Joseph Léon geworden.
HiFi.nl plus- en minpunten
+ stereobeeld
+ enorme "live" beleving
+ uiterlijk
- redelijk volume noodzakelijk
- niet geschikt voor hardrock
Aanvullende informatie:
Prijs:
Elipson BS 50 Tribute (alleen in wit leverbaar): 4000 euro per paar
Importeur:
AV Tunes
Tel 0572-363337
Fax 0572-363336
E-mail info@avtunes.nl
Internet www.avtunes.nl
Gebruikte apparatuur: Digitaal:
 Radio:
 Versterking:
 Luidsprekers:
 Stroomvoorziening:
 Kabels:
 Accessoires:
 |