ARTIKELTivoli Audio

Eigen kracht

Maar waar de concurrentie de ontwikkelingen bij Tivoli Audio nauwgezet in de gaten lijkt te houden, is dat andersom zeker niet het geval. “We kijken niet naar anderen”, zegt DeVesto gedecideerd. "We doen gewoon wat onszelf het beste lijkt en proberen daarbij altijd een beetje op de rest vooruit te lopen."

Met de nieuwe organisatiestructuur van zijn bedrijf loopt DeVesto weliswaar niet voorop, maar toch zeker vooruit op de kudde. "Europa heeft de hardst groeiende internetmarkt, dus is dit een heel logische stap", legt hij uit. "De laatste weken is mij regelmatig gevraagd of wij nu een dealer- of computer based bedrijf zijn. Dat ligt er helemaal aan hoe we de consument het best kunnen dienen. Dealers zíjn en blíjven namelijk belangrijk voor Tivoli Audio. Maar we kunnen niet van onze dealers verwachten dat ze ons complete assortiment (dat momenteel bestaat uit zo’n 140 verschillende kleuren- en designcombinaties, red.) in voorraad houden." Daar komt de Europese marketing afdeling in Utrecht bij kijken – die de communicatie nu nog beter af kan stemmen met de dealers, waarbij materialen en ondersteuning direct beschikbaar zijn.

Dus besloot DeVesto tot de oprichting van een Europees hoofdkantoor, van waaruit de uitstraling van Tivoli Audio uniform gemaakt werd. "In alle landen ziet de site er hetzelfde uit en wordt hetzelfde aangeboden. Daarnaast proberen we onze consumenten zoveel mogelijk in hun eigen taal te woord te staan. Nogmaals: onze doelstelling is niet om de grootste te worden, maar om van belang te zijn voor onze consumenten. Of fans, zo je wilt. Want zoek maar eens op Instagram op '#tivoliaudio' - je zult versteld staan hoe trots onze klanten zijn op hun Tivoli radio."

"Waarom Nederland?", herhaalt DeVesto de vraag van HiFi.nl. "Ik heb altijd al een zwak voor jullie land gehad. Toen ik nog voor Advent Corporation werkte, probeerde ik regelmatig dat bedrijf zover te krijgen om mij in Amsterdam te stationeren. Dat is me helaas nooit gelukt. Toen dit plan zich aandiende, wist ik direct dat ik met Duncan, die toen nog bij onze Nederlandse importeur in dienst was, wilde werken. Hij is hartstikke creatief."

Al zou Noorwegen ook best een logische locatie geweest zijn. "Ik grap wel eens dat onze doelgroep bestaat uit mensen die graag muziek luisteren, én Noren. Ons marktaandeel in Noorwegen is echt gigantisch", zegt DeVesto, terwijl hij die woorden ondersteunt met een commercial van een Noors radiostation waarin de PAL+ een prominente rol speelt, maar ook de goede vertegenwoordiging in dat en andere Europese landen niet onvermeld laat.

Over PAL gesproken, DeVesto denkt niet dat Tivoli Audio ooit een kleinere portable radio zal maken dan het topmodel. "We kunnen wel kleiner dan de PAL maar dat gaat dan ten koste van het maximale geluid." Dat heeft alles te maken met de acoustic suspension techniek, een uitvinding van Kloss en zijn leermeester Edgar Villchur. "Het geluid heeft nu eenmaal een minimale hoeveelheid ruimte nodig. Dus ik denk niet dat we ooit iets kleiners zullen maken, want een optimale geluidskwaliteit blijft het belangrijkste doel."

Kijk ook eens op de Tivoli Special


EDITORS' CHOICE