REVIEWTeufel

Muziek en conclusie

Vanwege de hifi-roots van Raumfeld opteer ik eerst wat muziek te beluisteren. De Soundbar kenmerkt zich meteen door een zeer volle klank, mede dankzij de prima ondersteuning door de subwoofer. Maar de soundbar zelf zet stereo-muziek ook zeer goed neer.  Luisterend naar ‘Think Tank’ van Blur ben ik zowel onder de indruk van de zwoele, bezwerende baslijn als de stem van Albarn. Ook alle kleine geluiden, zoals het tikken van de hihat komen goed naar voren.

Bij sommige tracks, zoals ‘Obstacle 1’ van Interpol, vond ik de Stereo-instelling wel wat te donker. ‘Arena’ toont nochtans aan dat het wel wat helderder kan. Ik vond het ook de betere setting bij het beluisteren van Mahlers Symfonie No.9 in D, gebracht door de Seoul Philharmonic Orchestra. De Soundbar toonde zich bij dit stuk heel ruimtelijker en mooier om naar te luisteren dan de meeste soundbars die ik al gehoord heb.

Tijd voor wat films! Het racegeweld van ‘Rush’, over de epische rivaliteit tussen Nicki Lauda en James Hunt, brengt de Soundbar best meeslepend. De F1-wagens scheuren echt door de hoeken en bij de snelle wisseling van camerastandpunten volgt het geluid perfect. Ook hier klinkt in mijn testruimte de Arena-setting net iets beter dan ‘Theatre’. Als Liam Neeson de strijd aangaat met de Albanese maffia in ‘Taken’, komt de Soundbar tot leven bij het vuurgevecht rond 50 minuten. Kogels worden met de nodige baboem-effect afgevuurd en bij de achtervolging daarna wordt het dankzij die prima subwoofer echt spannender. Gierende banden, de occasionele aanrijding tussen voertuigen, met de opwindende soundtrack er onder; de presentatie van het geheel is goed. Je wordt niet omhuld door geluid – geen echt 5.1-surround dus – maar de geluidsband van de film komt als een muur op je af. En dat is ook best fijn, zeker voor een soundbar. Tegelijkertijd presenteert de Soundbar de dialogen helder en centraal, dus het is niet alsof alle nadruk ligt op effecten en het laag om indruk te maken.

De prijs van de Raumfeld Soundbar is forser dan andere toestellen, maar je krijgt er wel een soundbar voor met een subwoofer op hoog niveau bij. Die sub is door zijn vorm in sommige interieurs net wel of net niet makkelijk te plaatsen. De goede muzikale kwaliteiten, de meer dan bovengemiddelde prestaties bij tv-geluid, het knappe design en de gelikte app maken de Raumfeld Soundbar een aanrader. Als je budget zover reikt, zeker het overwegen waard.