De beste balans
Terug naar popmuziek, waar veelal oudere of slechte opnames de overhand hebben. Ik pik willekeuring Sade uit de lijst met haar “Best Of” cd. Op “No Ordinary Love” staat een duwende ritmesectie die lekker puntig uit de weergever komt. Daar bovenop de stem van Sade, licht hees en sexy, goed verstaanbaar. Elders op de cd komt een man als tweede stem naar voren, zachtjes en subtiel, vaak verborgen bij andere luidsprekers, met de Elac wel duidelijk aanwezig. Agnes Obel met haar debuut cd “Aventine” laat zich soepel en boeiend weergeven. Alan Taylor toont zich beheerst in de lage tonen. Dat is opvallend, want deze ruimte wil zich in combinatie met een basreflex-systeem nog wel eens misdragen.
Overigens is “Hotels & Dreamers” wel een cd waarmee de limieten van de Debut worden bereikt als ik hem afzet tegen mijn dure Harbeth’s. Ineens heb ik het gevoel inderdaad naar een veel goedkoper systeem te luisteren. Niet op onbevredigende wijze, het is de totaalindruk die mij erop wijst dat ook een Debut niet alles kan wat je zou willen. Wat dat betreft blijft er ruimte voor andere merken, andere systemen en de hoger geprijsde Elac luidsprekers. Het heeft er alles mee te maken dat de B6 moeite heeft met de zware lage tonen van Stockfish opnames, die rommelig kunnen gaan klinken. Tegelijk mist de zware stem van Taylor de overtuigingskracht die ik anders wèl beluister.
Heel goed is daarentegen juist het oude “From Sarah With Love” van Sarah Connor. Deze enige hit van de Duitse dame kan ontzettend scherp en lelijk worden weergegeven, zelfs op kostbare systemen. Vandaar dat ik haar met enige regelmaat van stal haal om de grenzen te bepalen. Welnu, de B6 heeft geen enkel probleem met de stem; de klankbalans zou wat meer naar donker mogen neigen, maar daar heb ik al eerder een opmerking over gemaakt. Luidsprekers opstellen is het accepteren van compromissen en voor jezelf de beste balans vinden voor een breed scala aan muziek.
Uiteindelijk is het Nolwenn Leroy die met haar Bretonse muziek verdienstelijk een lange luistersessie afsluit. Tracks met onuitsprekelijke namen maken duidelijk hoe dicht Keltisch en Bretons bij elkaar ligt. Waarbij voor traditionele instrumenten een hoofdrol is weggelegd als de tracks somber zijn en de vele percussie op de vrolijke nummers de B6 ritmisch uit zijn voegen laat barsten.
Conclusie
Welke magische ingrediënten Elac-ontwerper Andrew Jones heeft losgelaten op de Debut B6 weet ik niet, maar feit is wel dat de B6 van Elac een verbazingwekkende budgetluidspreker is geworden, die op meerdere punten ver boven zijn prijsklasse presteert. De detailweergave is bijvoorbeeld een toonbeeld van precisie, zonder de muziek uit het oog te verliezen. De strakke laagweergave, die behoorlijk ver doorloopt ten opzichte van de fysieke afmetingen van de luidspreker, valt op. Het sprekende middengebied en het nimmer scherpe hoog zorgen dat luisteren een plezier blijft.
Binnen de budgetklasse zijn er meer merken die op één of meer van die punten weten te scoren, maar zelden op allemaal tegelijk. Aan de andere kant dient de luisteraar te bedenken dat ook de Elac Debut B6 geen wonder in luidsprekerland is, dat alle duurdere systemen verslaat. Gerelateerd aan de prijs van € 199 per stuk is de B6 wel een meesterwerk geworden. Persoonlijk zou ik geen luidspreker weten voor die prijs, tot ver daarboven, die zoveel laat horen van hetgeen op de cd is opgenomen. Het is eigenlijk zonde om een luidspreker als de B6 te combineren met apparatuur die qua prijs overeenkomt.
De B6 heeft zoveel meer in zijn mars, hetgeen duidelijk wordt als hij samenspeelt met bijvoorbeeld mijn relatief te dure versterkercombinatie. Geef aan de luidspreker daarnaast de nodige aandacht met stands, kabels en opstelling, dan zal de Elac Debut B6 u belonen met pure muziek en veel luisterplezier. Dit zijn de pareltjes die de hobby zo leuk maken.