Well Tempered Lab Simplex: conclusie

Jan de Jeu | 30 maart 2016 | Well Tempered Lab

Luisteren

Natuurlijk is de klank die doorgegeven wordt aan de voorversterker een combinatie van karakteristieken van de draaitafel, de arm, de phono voorversterker en de gebruikte bekabeling. Maar sec naar het element kijkend ben ik met mijn eigen Lyra Delos MC element gewend aan mooi ver doorlopende hoog en laag informatie. Terwijl ik bij een MM element altijd weer bang ben voor een verminderde dynamiek en gebrek aan oplossend vermogen. Aan de andere kant kan de vloeiendheid en eenheid die een MM element kenmerken vaak heel meeslepend werken.

Wanneer ik tijdens één van de eerste luistersessies een recente lp van STS Digital draai - de live opname van Tango Extremo door Tango Extremo - word ik blij verrast door de dynamiek die in deze opname van Fritz de With gevangen zit. De Simplex/RIAA/TLC/DPS combinatie doet in dit opzicht niet onder voor de Raven Two/Basis Exclusiv/Delos combinatie en dat is een groot compliment voor de geteste set. De hoog informatie loopt mooi door en het geheel heeft een prachtig ‘smooth’ karakter over het gehele frequentiegebied. Bijvoorbeeld heel mooi naar voren komend in het laatste nummer van kant A. Sarabande in een arrangement van Ben van den Dungen begint met een gestreken bas van Marc van Rooij die het kippenvel op mijn armen tovert.

Kenmerken die iedere keer direct in het gehoor springen zijn de strakke, snelle en vloeiende weergave. Ze komen bijvoorbeeld erg mooi naar voren tijdens het draaien van een 180 gram lp van het Duitse Stockfisch label. Ierse volksmuziek van Beoga, live opgenomen in de Stockfisch Studio. ‘Trolleyed’ klinkt niet alleen vloeiend maar ook meeslepend en muzikaal; pace, rhythm & timing zijn dik in orde. Zozeer zelfs dat ik de gehele eerste kant draai. Mooie klankkleuren zijn mijn deel. Solide bas en heerlijke fluweelzachte hooginformatie.

Gedurende de testperiode verheug ik me regelmatig over de pure klank van het signaal en verbaas ik me tegelijkertijd over de mooie prijs/kwaliteit verhouding van deze combinatie van Well Tempered Lab componenten. Ook een oude Living Stereo lp, opnieuw verdoekt door het Duitse Speakers Corner Records, laat de kracht van deze combinatie horen. Peter Gunn, muziek voor een NBC detective serie gecomponeerd door Henry Mancini, laat alle rijkdom aan klanken horen die een groot orkest neer kan zetten. De dynamiek, de natuurlijke instrumentale klanken, pace, rhythm & timing, ze maken dat ik opnieuw de gehele lp kant draai. En uiteindelijk is dat het grootste compliment dat ik deze Well Tempered Lab combinatie kan maken; het is steeds opnieuw moeilijk om te stoppen met luisteren.

Ook wanneer ik met het debuutalbum van Kingfisher Sky, getiteld ‘Hallway Of Dreams’, een totaal ander genre muziek draai. Ik twijfel er niet aan dat ook de fans van deze Nederlandse progressieve metal-/gothic metalband uit Den Haag de weergave op deze Well Tempered Lab combinatie zeker zullen kunnen waarderen. Mij spreekt vooral de stem van de klassiek geschoolde Judith Rijnveld aan.

Dat brengt me dan tenslotte bij een favoriete klassieke opname. Speakers Corner reissue van Richard Wagner’s Parsifal onder de bezielende leiding van Hans Knappertsbusch, in 1962 vastgelegd door Philips tijdens de Bayreuther Festspiele. In mijn ogen en oren is deze gedragen, emotionele uitvoering de beste Parsifal live opname ooit. Het gelukkig spaarzame, helaas onvermijdelijke gekuch uit de zaal valt volledig in het niet bij de kwaliteit van de uitvoering. Ik draai het Vorspiel van de eerste akte en de gezamenlijke klank van de Well Tempered Lab componenten maakt dat ik emotioneel geraakt wordt door de muziek. 

Conclusie

Opnieuw heeft een draaitafel van Well Tempered Lab indruk op mij kunnen maken met zijn muzikale prestaties. Ditmaal met het instapmodel in combinatie met het eigen TLC MM element, de RIAA Phono voorversterker en de optionele voeding DPS waar zowel de draaitafel als de phono op aangesloten kunnen worden. Het is voor het eerst dat ik een analoge bron beluister waarbij zowel de draaitafel als het element, de arm, de phono voorversterker en de optionele voeding voor draaitafel en phono dezelfde merknaam dragen. En dat is eigenlijk heel opmerkelijk want wie even nadenkt zal met mij eens zijn dat het in theoretische zin voor de hand ligt dat juist op deze wijze een geheel van onderling perfect op elkaar afgestemde delen ontstaat. Gezamenlijk hebben de ontwerpteams van Well Tempered Lab, Dynavector en Nagaoka hier een klankmatige prestatie neergezet die ik normaal gesproken eerder verwacht van een combinatie van 4000 euro of hoger.


EDITORS' CHOICE