Geprikkeld door het succes als ik geen voorversterker gebruik sluit ik mijn platenspeler eveneens rechtstreeks aan op de Ayon. Uiteraard maak ik wel gebruik van een phonovoorversterker want de Ayon Audio 300B heeft uitsluitend ingangen op lijnniveau. Een glimlach verschijnt om mijn mond als ik tijdens het beluisteren van Juliette Gréco bedenk waar ik mee bezig ben. Een buizenversterker op basis van een 300B buis. Een Garrard 301 loopwerk uit 1960. Een opname uit 1963. Op vinyl uiteraard. Kan het nostalgischer en ouderwetser? Er moeten generaties zijn aan wie dit allemaal voorbij zal gaan. Wat die missen laat zich omschrijven als: krachtig, doortekent, volop fijne details en vooral authentiek. De stem van Gréco staat als een huis en ze voert mij mee naar Parijs.
Terugdenkend aan de onlangs geschreven recensie van een Blue Note draaitafel met Jan Allaerts element, waarmee Juliette mijn hart vulde, moet het beluisteren van die draaitafel combinatie met deze versterker de poort vormen tot de zevende hemel. Een plaats waar pure schoonheid zich vermengt met reinheid en luistergenot. Helaas, de Blue Note is al weken weg dus blijft het bij fantaseren. Wat in dit aardse tranendal werkelijkheid is, is de diepe, gevoelige, emotionele weergave die zich indringend en fris presenteert aan de luisteraar. Hem of haar meevoert en boeit tot in de vroege uren van de nacht. Toch nog maar eens Dire Straits proberen, nu op vinyl. Al is de gitaar van Knopfler adembenemend, stuwt het sissende slagwerk de band vooruit, kan Knopfler bijna zelfs zingen, het is een mate van drive die ontbreekt. De bas is te ingetogen en of je nu wel of niet een voorversterker gebruikt om de dynamiek op te vijzelen, het resultaat blijft te "kalm". Headbangers kunnen de Ayon Audio 300B met normale dynamische luidsprekers beter niet combineren. De panoramische weergave is te beschaafd en neigt teveel naar een weergave van Dire Straits die je zou verwachten op een introductie van de band aan de top van een Nederlands concern, ter ere van de introductie destijds van het nieuwe medium Compact Disc. Met die wetenschap schept klassieke muziek in mijn barokke smaak een grote verwachting. En die wordt waargemaakt. Bach komt met zijn Brandenburgsche concerten opnieuw tot leven. Al is de opname en de plaat al meer dan 25 jaar oud, hij is gevuld met virtuoos spel dat zich tot in minieme details laat beluisteren. Met exact de juiste helderheid en scherpte in het viool en fluit spel. Vol overtuiging werkt de Ayon mee aan het herscheppen van een driedimensionale weergave. Is er dan geen kritiek, jawel dat is er ook. Een piano concert van Arrau, die werken van Chopin speelt, mag uitbundiger zijn. De piano is fijngevoelig en teder, het orkest ingehouden en soepel, wat ik mis is een stukje heftigheid. Zelfs terwijl de vleugel blijft overheersen in het totaalbeeld. Wie weet zoek ik onbewust naar wilde elementen om de midlife crisis die mijn leeftijd volgens psychologen met zich brengt tot uiting te laten komen.
Zuiverheid troef
Het is met de Ayon of ik op een wip balanceer. Verzet ik de linkervoet dan openbaart zich fijnheid, intimiteit, doorzichtigheid, transparantie en tederheid die mij totaal in vervoering kan brengen. Verzet ik de rechtervoet dan zoek ik de Ayon Audio 300B met een voorversterker die mij (met een Marsh P2000b) een stukje zuiverheid en detaillering ontneemt maar dynamiek en ruigheid herintroduceert. Na bijna drie weken dag in dag uit spelen met de Ayon ben ik er voor mijzelf niet uit of ik met een 300B de extra investering van een (buizen?) voortrap op de koop toe zou nemen. Waarbij het ontbreken van genoeg ingangen een rol speelt en het ontbreken van een lijn uitgang voor een actieve subwoofer. Het eerste het probleem van een recensent met teveel apparatuur in huis, het tweede een wens omdat ik een sub liever op lijnniveau dan via luidsprekerklemmen aanstuur. Daar staat tegenover dat ik de Ayon als apparaat "an sich" net zo koester aan mijn borst als mijn eerste kleindochter.
De ongekende verfijning die is gekoppeld aan het vermogen tot het leveren van een diepe en krachtige basweergave, de soepele weergave die urenlang luisteren mogelijk maakt, de zeldzame eigenschap pure ongekunstelde muzikale emoties te leveren, het zijn allen elementen die ik zoek in een apparaat en vind in Ayon. Dat daar een prijskaartje aan hangt is onvermijdelijk. Aan de andere kant maakt dat prijskaartje het mogelijk een niveau van afwerking, robuustheid en klank te halen waarmee vele luisteraars al hun behoeften op dat gebied kunnen bevredigen. Kortom, de Ayon Audio 300B is voor muziek net zo transparant als het glas van de indrukwekkende 300B-S buis voorop en net zo degelijk als het uiterlijk van de kast doet vermoeden. Zou de prijs geen belemmering vormen na het winnen van de Postcode loterij, dan bleef hij staan.
Prijs:
Ayon Audio 300B met Ayon Audio AA 300B-S buizen 4875 euro
Importeur:
Sound E-motions b.v.
Poel 7
4007 RD Tiel
Telefoon 06 14424700 of 06 55113771
E-mail: info@soundemotions.com
Web: www.soundemotions.com
Gebruikte Hardware: Analoog:
Digitaal:
Radio:
Versterking:
Luidsprekers:
Stroomvoorziening:
Kabels en accessoires:
|