REVIEWDensen

Tijd voor wat groters

Tijd om de Densen op een grotere luidspreker los te laten en verder te recenseren. Van de ene PMC naar de andere, op naar de fact.8. In een opstelling met betere kabels, een betere stroomvoorziening en de beste digitaal/analoog converter van het huis, op zijn beurt van signaal voorzien door een RipButler media center. Eerst Talking Hands van Deborah Henson-Conant, omdat daar de snelheid van de Densen zo mooi op uitkomt. Muziek rijk aan kleine details en in dit geval met heel verstaanbare stemmen. Het stereobeeld is nog een klasse beter dan in de andere kamer, breed en ruim, reikend tot ver buiten de luidsprekers in hoogte, breedte en vooral ook diepte. Er is genoeg muzikale snelheid, al ontbeert de Densen de soms eindeloze dynamiek van een buizenversterker. In ruil daarvoor krijg ik superstrakke lage tonen met een volledige controle over de luidsprekers. Luidsprekers die uit beeld verdwijnen, waarna zich een virtueel proces voor de luisteraar afspeelt.

Dat net genoemde zeer goede stereobeeld blijft in stand met Dead Can Dance in The Ubiquitous Mr. Lovegrove. Inclusief de controle en snelheid van daarnet. De track wordt gevolgd door The Wind That Shakes The Barley. Hier komen aspecten als het afhandelen van een enkele stem met echo aan de beurt en hoe snel of langzaam tonen uitsterven. De echo is echt op afstand van de stem naar achteren geplaatst en sterft inderdaad redelijk langzaam uit. Het kan nog iets beter, maar dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit uit een transistorversterker horen komen. De elektronenbuis, in een goed buisontwerp, is op dat gebied vaak superieur. Niettemin een uitstekend resultaat met deze CD. Toots Thielemans met het heerlijke Bluesette, waarvan ik aanneem dat het gros van de lezers dat ooit heeft gehoord. Een live opname met een nog jonge Toots op het hoesje. Naast de juiste toon van de mondharmonica is bij dit soort muziek het ritme een belangrijk onderdeel. Zoals Densen zelf zegt, het leven is te kort om je er in te vervelen en dat hoeft ook helemaal niet met de set van de B-350 Plus/B-200 Plus. De muziek werkt aanstekelijk genoeg om heerlijk op de bank te zitten swingen.

In de lijn van jazz ligt een huidige favoriet, het Tsuyoshi Yamamoto Trio met Midnight Sugar. Diepe bas, razendsnelle piano en licht slagwerk. Al lang niet meer op LP verkrijgbaar, dus behelpen we ons met de gestreamde CD-versie. Pianotonen weerklinken, die een goedkope versterker geheel over de rooie kunnen jagen waardoor deze flink zal vervormen. De B-350 Plus heeft er geen moeite mee: snel aangezet weerklinkt het met behoud van de volle dynamiek. Voor zulk werk kan het ruime vermogen van de B-350 Plus geen kwaad. Ooit hebben we wel eens gemeten wat een piano doet en een harde pianonoot kan zomaar ineens het 20-voudige van het gemiddelde vermogen vragen. Juist het afhandelen van de aanzet van de noot, het moment dat de hamer de snaar raakt, maakt dat een versterker correct weergeeft of achterblijft. Gelooft u mij, de Densen is uitermate capabel om piano realistisch in de luisterruimte te herscheppen.

De verhouding tussen de B-200 Plus voorversterker van 1.700 Euro en de B-350 Plus monoblokken die per paar 7.500 Euro kosten leek me in eerste instantie nogal vreemd. In de praktijk heb ik echter niets kunnen merken van enige beperking van de kant van de voorversterker. De set speelde goed genoeg om de totaalprijs van 9.200 Euro te rechtvaardigen. De snelheid en het gemak dat de Densen combinatie in zich heeft, maakt muziek beluisteren tot een aangename gebeurtenis. De concurrentie zal echter hevig zijn in dit segment en dat maakt het moeilijk voor Densen om zich te bewijzen. Want kwaliteit laat zich pas horen na een lange luistersessie. Met een Densen luister je lang, langer dan met menig andere versterker. Muziek vloeit op een natuurlijke manier, omarmt de luisteraar en vult de luisterruimte. Vervolgens mag je Densen afrekenen op bedieningscomfort en betrouwbaarheid. Dat Densen aan de eerste eigenaar levenslange garantie geeft op zijn producten zegt voldoende over kwaliteitcontrole en de keuze van onderdelen. Met Densen ga je niet over één nacht ijs, Densen is zo betrouwbaar als het ijs op de Bonkevaart tijdens de Elfstedentocht. Waar het ijs smelt, blijft Densen staan. Vele, vele jaren, waardoor de investering over zo’n lange tijd ineens erg blijkt mee te vallen.

Aanvullende informatie:

Prijzen:
Densen B-200 Plus voorversterker 1.700 Euro
Densen B-350 Plus (mono) eindversterkers 7.500 Euro per paar
Densen Gizmo afstandbediening 200 Euro

Importeur:
D&D Audio
Vlaardingen

 

Gebruikte apparatuur:

Digitaal:

  • PrimaLuna ProLogue Eight CD-speler
  • Metrum Acoustics Octave D/A-converter
  • RipButler Essenza 1000 mediaserver
  • Logitech Squeezebox Duet receiver/controller
  • Squeezebox-upgrade BOTWS voeding

Versterking:

  • Densen B-200 Plus voorversterker
  • Densen B-350 Plus mono eindversterkers

Luidsprekers:

  • PMC fact.8
  • PMC GB1i

Stroomvoorziening:

  • Netsnoeren: Kemp, Läpp (DIY),
  • Netspanning: Supra MD-06 EU Mk II verdeelblok, gescheiden audiogroep, AHP Neozed zekeringen

Kabels:

  • Interlinks analoog: Crystal Cable Connect Ultra, Inakustik Rhodos Silver, Hanze Hifi
  • Interlinks digital: Stereovox VX2
  • LS-kabels: Crystal Cable Speak Reference, Chord Company Odyssey 4

Accessoires:

  • Overig: Acoustic System diffusers, Acoustic System Resonators Basic + Silver, Oehlbach Phaser, Soundcare Superspikes, WBT Nextgen connectors

 


EDITORS' CHOICE