(Gesponsord artikel)



Klantbenadering

Rene Smit | 03 januari 2008

Dat de nieuwste technieken omarmd worden wil niet zeggen dat oude techniek vergeten wordt. Zo beschikt Hobo Hifi in Apeldoorn over een mooi assortiment draaitafels en accessoires. Naast de gebruikelijke standaarduitvoeringen in zwart staan er ook felgekleurde exemplaren van Pro-Jekt in het rack. Met deze draaitafels is het mogelijk voor ieder interieur een passend exemplaar te vinden. Naast de diverse Pro-Jekt modellen staat er bijvoorbeeld ook een fraaie Marantz draaitafel.



Nadat eerder tijdens ons rondje Victor een oudere heer te woord stond over een vraag over zijn recent gekochte tuner wordt zijn aandacht nu gevraagd door een echtpaar met een tienerzoon. Zij blijken interesse te hebben in een aantal LCD schermen. Wat me opvalt, is dat Victor beide klanten met eenzelfde enthousiasme en geduld benadert. Hier wordt niet naar het eventuele aankoopbedrag gekeken maar is elke klant gelijk. Vele winkeliers pretenderen deze benadering te hanteren maar bij Hobo Hifi in Apeldoorn wordt de belofte waargemaakt! Niet alleen Victor heeft zichtbaar plezier in zijn werk, ook de andere medewerkers hebben het zichtbaar naar hun zin. “Kijk, wij zeggen altijd gekscherend dat wanneer je bij Hobo Hifi wilt werken je over een groen hart moet beschikken.” lacht Victor. “We werken hier met een hecht team wat naast mij bestaat uit Paul, Rob, Ad en Gerard. Samen verzorgen we het volledige traject van inkoop, verkoop tot afleveren en installeren bij de klant. Ook het ophangen van een plasma of LCD hoort bij deze werkzaamheden. Dit gebeurt niet alleen op doordeweekse dagen maar ook op zaterdag indien de klant dit wenst.” zegt Victor. Zo is Rob deze ochtend druk bezig de bestelauto te laden met diverse spullen om een rondrit te gaan maken.



 

Wanneer ik even van het toilet gebruik wil maken loop ik in het keukentje achter de winkel assistent bedrijfsleider Ad Polet tegen het lijf die daar met klanten een praatje maakt. Ze komen niet langs om iets te kopen maar om hun dank uit te spreken over het geleverde product en de service. Ze gaan daarin zelfs zo ver dat ze een grote zak loempia’s hebben meegebracht die we ons goed laten smaken. Dit is wel een beetje tekenend voor de sfeer die in de winkel heerst.

Na deze aangename onderbreking loop ik samen met Victor naar boven om in de grote luisterruimte ons gesprek af te ronden. We nemen plaats in de comfortabele fauteuils met uitzicht op een fraaie Classé set en grote B&W speakers. Al snel gaat het over de beleving van muziek en laat Victor mij een aantal tracks horen van muziek die hem raakt, dit varieert van klassiek tot popmuziek. De manier waarop hij over de muziek praat, maakt me eens te meer duidelijk dat ik te maken heb met een echte liefhebber. “Wanneer de muziek goed is maakt het de installatie van ondergeschikt belang. Natuurlijk klinkt goede muziek op een high-end installatie beter dan op een wat eenvoudiger set. Echter ook een goed afgewogen set in de betaalbare prijsklasse kan muzikaal zijn. Hier ligt voor mij als winkelier de taak om het kaf van het koren te scheiden en de klant op deze producten te attenderen. Met elkaar hebben we een compleet assortiment bij elkaar gebracht waarbinnen bijna iedere klant iets van zijn gading kan vinden.” zegt Victor. Ik kan niet anders dan deze stelling beamen.






EDITORS' CHOICE