(Gesponsord artikel)



RAF-Hilversum.html

Arold Roestenburg | 24 juni 2004

Kwaliteit

We raken aan de praat over omzet, kwaliteit en koopgedrag van klanten. “Klanten zoeken gelukkig weer kwaliteit op. Dat merken we aan de verkopen van dedicated CD-spelers van merken als Arcam, Musical Fidelity, Roksan, Rotel, Denon, Sony en Yamaha. Je ziet ook, wij hebben er een ruime keuze in. Lange tijd is de klant met paginagrote advertenties voorgehouden dat een mini set van 300 tot 500 euro alles in huis heeft. Kleine speakers, compacte bouw, handige bediening. Maar langzaam maar zeker wil iedereen de kwaliteit terug zoals vroeger. Film met ondersteuning van beeld is al snel redelijk goed. Alleen geluid is een andere kwestie. Daarmee verschuift ook het koopgedrag. Een DVD-speler moet tegenwoordig alles af kunnen spelen. Elk formaat tegen een minimale prijs. Kwaliteit kijkt de klant helaas veel te weinig naar. In echte audio en serieuze Home Cinema sets tellen heel andere eisen. Daar is de prijs veel minder een discussiepunt en speelt beleving en emotie overdracht de grote rol. Gelukkig komt dat terug en zien we daar een omzet verhoging uit komen. Onze concurrent is ook niet langer onze collega speciaalzaak. Dat zijn de tuincentra, de meubelbranche en de autohandel. Elke klant wil kwaliteit in huis hebben. Van horloge tot whirlpool. Geld is helaas maar één keer uit te geven en dus zien wij verkopen verloren gaan aan andere branches. Maar het deel dat we krijgen mogen we ook invullen met echt mooie apparatuur die goed en volwaardig muziek neerzet in huis. Stereo verkopen blijven daardoor stabiel, de AV markt neemt nog steeds toe. AV in de vorm van “all-in-one” zien wij in de winkel steeds verder dalen en verschuiven naar slaap- en kinderkamers”. We praten ook nog even over inruil en uitverkoop. Het blijkt dat Raf Hilversum ingeruilde apparaten bewaart tot de uitverkoop die traditioneel plaatsvindt op de eerste donderdag van januari en op de eerste donderdag van juli. “Wij zetten de hele etalage dan vol met apparatuur. De vroege vogels die bereid zijn uren voor de deur te staan geven we een ontbijt vlak voor de opening. Dan mag het publiek naar binnen en gewoonlijk is de etalage binnen een uur leeg gekocht. Bij ons koop je in de uitverkoop letterlijk een apparaat voor een appel en een ei. Wie voor weinig iets moois wil moet er heel snel bij zijn maar kan in de uitverkoop echt scoren.” Naast de uitverkoop is er met regelmaat ruimte voor shows zoals nu met Pioneer. Of introducties van apparaten waarbij de importeur aanwezig is om klanten samen met het winkelpersoneel te woord te staan.

RAF Hilversum (c) Xingo

Op weg naar buiten kom ik langs de balie en een paar vitrine kasten vol met kabels en snoeren. Het totale pakket van Ixos ligt en hangt er. Geflankeerd door Tivoli radio’s, hoofdtelefoons en accessoires. Het moet al heel gek lopen als de kabel die u zoekt hier niet tussen hangt. Raf Hilversum heeft veel in huis, heel veel. In een uitgewogen pakket waarvan de verkopers kennis hebben. Bewust kiest men ervoor dingen waar weinig vraag naar is niet of slechts heel bescheiden te voeren. Vandaar dat ik lopend naar de parkeergarage in een Singer winkel een flesje naaimachine olie haal voor mijn Garrard 301 platenspeler. Want dat had Raf Hilversum niet in huis.

Klik hier voor een vergrote afbeelding

Adres gegevens:
Raf Hilversum
Langestraat 77-92
1211GW Hilversum
Tel.: 035 - 6250400
Fax: 035 - 6250422
E-mail: hilversum@raf.nl






EDITORS' CHOICE