Met die wetenschap in het achterhoofd wordt de Devialet D-Premier dus wel een heel aantrekkelijk alternatief. Hennie Dolleman geeft aan dat er vanaf maandag 2 juli opnieuw software updates gedownload kunnen worden. De nieuwe AIR versie maakt verliesloze weergave van 24/96 kHz bestanden mogelijk. Weergave van bestanden in 24/176,4kHz en 24/192kHz formaat worden afgespeeld doormiddel van downsampling naar respectievelijk 88,2kHz en 96kHz. Deze nieuwe AIR versie ondersteunt ook Internet Radio Streaming met behulp van iTunes (weergave is wel afhankelijk van het aangeboden formaat).
Voor deze nieuwe functies is een upgrade naar versie 5.6 van de D-Premier firmware nodig. Ook komt er dan een gratis app beschikbaar waarmee het scherm van de D-Premier kan worden weergegeven op een iPhone, een iPad of een iPod Touch. Met de nieuwste software versie wordt ook toon- en balansregeling in het digitale domein mogelijk. Wat mij nog het meest aanspreekt in het ontwerp is de mogelijkheid om met de configurator op de website van Devialet de diverse poorten te configureren. Op deze wijze kun je het apparaat volledig afstemmen op je eigen wensen.
Gebruik je geen phono dan kun je daar bijvoorbeeld een extra digitale ingang van maken. Wil je daarentegen als vinyl verzamelaar naast de RIAA curve ook nog de specifieke curve hebben om optimaal de oude DECCA of Columbia albums af te spelen, dan kunnen die curves op een SD kaart worden gedownload en in het apparaat worden gestoken. Staat de desbetreffende curve niet op de site omdat nog niemand er ooit naar heeft gevraagd dan is een email naar de fabrikant voldoende om die curve op de configurator te laten verschijnen.
Na zijn lezing geeft Thierry een demonstratie van het direct streamen van zijn laptop naar de D-Premier. Even hapert het, maar dit blijkt op het conto van het netwerk van Rhapsody geschoven te kunnen worden. Er komen meerdere vragen uit het publiek die stuk voor stuk op adequate wijze worden beantwoord door Thierry. De naam D-Premier impliceert mijns inziens dat er na de Premier nog meerdere apparaten in de range zullen volgen. Thierry laat zich daarover echter niet uit. Na een korte pauze wordt opnieuw gestart met het draaien van muziek.
Zelf maak ik gebruik van de break om me te begeven naar de tweede, veel kleinere, luisterruimte waar de in chroom uitgevoerde Devialet D-Premier in stereo configuratie met Shunyata luidsprekerkabels aangesloten staat op de nieuwe Magico S5. Ook in deze kleine luisterruimte gebeurt er iets bijzonders. Rob draait er met de pas enkele dagen geleden voor het eerst aangesloten Magico S5 luidsprekers. Ik hoor duidelijk dat de losheid die ik in de grote luisterruimte bij de Magico Q3 luidsprekers bespeurde, bij de S5 weergevers nog niet waar te nemen is. Jammer, want daardoor komt de klasse die deze speaker - van 30.000 per paar - in zich heeft, er nog niet volledig uit.
Rob doet zijn best en de CD’s die hij in het Moon transport draait, hebben zonder enige twijfel een grote muzikale waarde. Op mijn verzoek draait hij ook enkele LP’s. Tenslotte schijnt de D-Premier over een uitstekende phono stage te beschikken die perfect af te stemmen is op het gebruikte element, in dit geval een Benz Ruby. Ondanks het feit dat de S5 nog onvoldoende los speelt, weet de Bergmann Sindre draaitafel mij direct in de muziek te trekken bij het draaien van ‘Into the Labyrinth’ van Dead Can Dance en ‘Just a little lovin’ van Shelby Lynne. Jan Coenen, de drijvende kracht van Symphony Audio Import (importeur van o.a. Bergmann, Magico en Kubala-Sosna Research) vertelt dat deze prachtige draaitafel, inclusief tangentiale arm, voor 8500 euro van eigenaar verwisselt. Afgemeten tegen de gelijkwaardige concurrentie naar mijn mening een alleszins redelijke prijs.
Wanneer ik later naar mijn auto loop bedenk ik me dat dit soort shows voor een belangrijk deel bijdragen aan het plezier dat je als consument aan de muziek en audio hobby kunt beleven. Allereerst maak je kennis met nieuwe muziek die gedraaid wordt op een met zorg samengestelde set, die perfect is afgestemd op de geoptimaliseerde ruimteakoestiek. Maar je hoort ook hoe vertrouwde muziek weergegeven wordt door zo’n topset. En dan heb ik het nog niet eens over de gastvrijheid en het deskundige commentaar. Ik kijk alweer uit naar de volgende show.