Goed, bij de opties hoort natuurlijk ook een luxe audiopakket. En daar gaat het onze doelgroep nu ook min of meer om. AMG-Mercedes is niet de eerste fabrikant van luxe automobielen die haar heil zoekt bij een gerenommeerd hifimerk. Zo vind je tegenwoordig al merken als Burmester in Porsche, B&W in Jaguar of Naim in Bentley. Net als landgenoot Audi speelt AMG in op een publiek met een bepaalde smaak en koos Bang & Olufsen als partner voor een optioneel geluidssysteem in de SLS.
Nu zal het de autoliefhebber al zijn opgevallen, de SLS AMG doet met zijn vleugeldeuren denken aan de Mecedes-Benz 300 SL uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. De optie voor bang & Olufsen zal bij de hifiliefhebbers weer (letterlijk) een lampje doen branden, de strak in de hoeken van het dashboard van de SLS AMG weggewerkte verlichte tweeters zijn namelijk een directe afgeleide van de BeoLab 5 weergevers van het Deense bedrijf dat stijl met geluid combineert.
Het multimediale hart van iedere Mercedes-Benz SLS AMG is een zeven inch high definition TFT-scherm in het middenconsole. Vanaf het stuur of de console zelf wordt hiermee de navigatie en radio en multispeler bediend. Ook de optionele achteruitrij-camera is hierop zichtbaar en een optionele telefoonvoorbereiding is in het testmodel ook aanwezig. De speler kan cd’s, dvd’s en mp3 weergeven. Wie meer wil kan kiezen voor een zes dvd/ cd wisselaar. De in de gereden testauto aanwezige weergevers van Bang & Olufsen kosten een extra 8637 Euro, wat natuurlijk een peulenschil is voor wie de overige 260.000 Euro voor de geteste versie kan neertellen.
De luisteraar krijgt dan wel waar voor zijn geld, maar liefst 1000 Watt vermogen verdeeld over elf weergevers maken van elke rit een beleving, ware het niet dat het vervoersmiddel dat zelf al niet deed. De lensvormige neodymium tweeters hebben ook een ideaal afstraalgedrag voor een auto Het frequentiebereik van deze 50 Watt hoge tonen weergevers loopt van 5000 tot 20.000 Hz. De vorm van de speciale schotels boven deze weergevers zorgen volgens AMG voor de in automobielen vrijwel onmogelijke soundstage en zelfs plaatsing. Natuurlijk komt er een digitale geluidsprocessor (DSP) aan te pas, die via inmeettechnieken kan worden in- en bijgesteld middels het display. Wie wil kan niet alleen gebruik maken van een bijna audiofiele stereo-instelling, maar ook een surround-effect toepassen voor bijvoorbeeld muziek- of films op dvd.
De middentoners zitten stijlvol verwerkt in de deuren voor stereo en hoog en laag in de middenconsole en achter de kuipstoelen voor surroundtoepassingen. Natuurlijk in een aluminium behuizing met resonantiedode eigenschappen. Laagweergevers met een diameter van 16,5 cm. zitten in de wanden naast de voetenruimte. De werking van deze woofers loopt vanaf 65 tot 300 Hz. Het allerlaagste laag komt van achter de twee stoelen die de AMG SLS rijk is. Twee eveneens in stijlvol aluminium behuizingen geplaatste subwoofers werken al vanaf 30 Hz, wat voor een autosubwoofer met zo’n innovatieve maar lichte en platte behuizing vrij uniek te noemen is.
De 750 Watt ICEPower versterker komt eveneens bij Bang & Olufsen vandaan en is in staat om maar liefst 93 % van het inkomende vermogen (stroom) om te zetten naar vermogen naar de weergevers toe. En dat met een afmeting van slechts 63 x 261 x 194 millimeter in omvang! Deze krachtpatser staat nauw in verbinding met de 250 Watt DSP-processor/ versterker die zowel stereosignalen verwerkt als Dolby Digital 5.1 bronnen aankan. De DSP kan zo worden ingesteld dat geluidsgolven bijvoorbeeld de bestuurder gelijktijdig bereiken en zo een stage en zelfs een sweetspot gecreëerd wordt. En dat rekening houdend met zowel het interieur van de auto als het snelheidsafhankelijke omgevingsgeluid van motor en asfalt door slimme analyse van geluidsgolven. Het besturingssysteem (door AMG COMAND APS genoemd) kent ook nog de mogelijkheid tot het opslaan van 6 GB muziek en het aansluiten van mediabronnen als een Ipod. Verder zijn voicecontrol en Bluetooth geïntegreerd. Voor de ontwikkeling van het geluidssysteem hebben de techneuten bij Bang & Olufsen zo’n anderhalf jaar nodig gehad om de standaard die AMG wenste te bereiken. Zelfs invloeden van buitenaf zijn hierbij in overweging genomen, zoals kou, warmte (lucht-)vochtigheid, corrosie en zelfs crashtests.