Als er sprake is van een Marcel-Donk-Sound zal die zich nu gaan openbaren. We schakelen over naar een ouder ontwerp waar Marcel lang aan is blijven schaven. Omdat in deze luidspreker een enorme 38-centimeter woofer van Intertechnik zit (weer de beige Kevlar™ van de MDS serie) schakelt hij over op de Yamaha/Sony versterkercombinatie. Het midden en hoog in deze luidspreker wordt weergegeven door units van Focal, een Franse fabrikant die inmiddels volledig is gestopt met het leveren aan zelfbouwers.
Hier loopt de weergave vooral in het hoog iets verder door, en ook het laag is iets dieper, maar wat minder gecontroleerd. De afbeelding is net als bij de Audiocell 3 forward en betrokken, maar tegelijkertijd lekker relaxed. Er is iets meer kleuring in het geluid, maar dat is slechts een fractie en ik wen er snel aan. Ook bij dit ontwerp komt het geluid prima los van de luidsprekers. Er is dus inderdaad sprake van een soort Marcel-Donk-Sound: dynamisch, snel, forward, neutraal naar warm neigend, ruimtelijk, geen extreem ver doorlopend hoog en toch voldoende detail.
Foto: Marcel Donk
Gary Willis funkt er op zijn bas lekker dynamisch van tussen, en de diepe pauk in het nummer Orpheus/Sonnet van Patricia Barber is lekker voelbaar. De scheurende gitaar in dat nummer, die bij een te "moderne" afstemming van een luidspreker al snel krijserig gaat klinken, is hier prima onder controle. Kleine smakgeluidjes in de stem van Patricia zijn goed hoorbaar en maken de opname erg tastbaar.
Ook de overdonderende elektronica van Trentemøller in het nummer Klodsmajor en de intieme stem-bas combinatie op het album Musica Nuda van Petra Magoni zijn geen probleem voor deze luidspreker. Het is, net als de Audiocell 3, een mooie allrounder. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de net iets grotere neutraliteit van de Audiocell 3, maar voor een meer opwindende weergave zou ik waarschijnlijk af en toe de Audiocell 1 prefereren.
Conclusie
Marcel heeft het goed voor elkaar. Hij beleeft niet alleen plezier aan het ontwerpen en bouwen van zijn luidsprekers, maar ook nog eens aan het beluisteren ervan. Hij verkeert in de gelukkige omstandigheid dat hij zijn muziekweergave in zekere mate aan zijn "mood" kan aanpassen door een andere luidspreker te kiezen.
Foto: Marcel Donk
Hij is er duidelijk in geslaagd om de weergave naar zijn hand te zetten, want de vele overeenkomsten in de geluidskwaliteit van de ontwerpen die hij me vandaag liet horen, tonen volgens mij aan dat hij weet waar hij mee bezig is. Ik neem uiteindelijk met enige tegenzin afscheid van een enthousiaste muziekliefhebber die zelf zijn luidsprekers bouwt op een zeer hoog niveau. Een leukere manier om onze hobby te beleven kan ik me bijna niet voorstellen.