REVIEWApogee

Apogee PSX-100SE

René van Es | 03 december 2002 | Apogee

Tenslotte

Ik neem het recht een mening te geven zonder naast de Apogee andere dac’s thuis te halen in een vergelijkbare prijsklasse. De reden daarvoor is dat ik ontzettend gegrepen ben door dit weergave niveau. Als trotse eigenaar van een heel goede platenspeler heeft de vaste overtuiging dat analoog altijd beter zal zijn dan digitaal een deuk opgelopen. Een deuk? Total loss is een betere uitdrukking. Het kan dus toch wel, ook met de normale commercieel verkrijgbare cd. Mits aan de opname kant goed werk is verricht (laten we wel zijn met de lp is dat net zo). Dan speelt deze dac op top (=puur analoog) niveau. Althans in mijn huis op mijn set. Zou ik het aankoopbedrag ter beschikking hebben, dan trok ik direct een spurt naar een audio winkel en zou de Apogee gaan vergelijken met andere dac’s in dezelfde of hogere prijsklasse. Om er acuut één te kopen. Geen vergelijk mogelijk, dan komt zonder mankeren de Apogee PSX-100SE in huis. Zo ultiem klonk het hier nog niet eerder en ik vermoed dat ik lang kan wachten voor ik thuis weer dit niveau haal. Voorgoed verpest zou je wel kunnen stellen. De harde realiteit die bestaat uit gebrek aan baten, dwingt mij terug te keren naar een lager peil.

Hoewel ik niet in staat ben digitaal op te nemen heb ik toch geprobeerd tenminste een mening te kunnen geven over de a/d conversie. Om die reden heb ik de tape out van de voorversterker verbonden met de ingang van de Apogee, het digitale signaal doorgezet naar de d/a conversie en zo kunnen schakelen tussen origineel en omweg. Op 24 bit is verschil nauwelijks waarneembaar. Zak je met de bit rate naar 20 of 16 bit dan verlies je iets aan kracht in het laag. De Apogee maakt het origineel slanker dan de weergave direct van de plaat. Niet veel maar goed hoorbaar. Een soort mini blind test tussen plaat en digitale bypass geeft de onzinnige uitkomst dat ik op 24 bit 96 kHz geen voorkeur heb. Zou ik een TacT systeem hebben, dan staat de volgende dag de Apogee ertussen. Let wel ik ben een analoog liefhebber in hart en nieren die deze ketterij verkondigd. Als ik maar niet eeuwig zal branden in de digitale hel.

Is daarom een prijs van 6200 euro van een apparaat met functies die u thuis nooit zult gebruiken gerechtvaardigd? Wie ben ik om daar in uw positie ja op te zeggen. Voor mijzelf is het dat wel. Omdat ik nu pas weet wat een cd kan. Zelfs met mijn “eenvoudige” loopwerk. Waar is het eind? Kan het nog beter? Op mijn set is de Apogee een klapper van de eerste orde. En ik hoor u zeggen dat mag ook wel tegen die prijs. Inderdaad dat mag ook wel, gelukkig wordt de belofte waargemaakt. Aanbevolen is een understatement. Een laatste opmerking, misschien bent u van mij gewend dat ik meer in ga op de techniek en de onderdelen op de print. Dit keer niet, om vooroordelen te voorkomen en omdat Apogee de zaakjes muzikaal zo goed voor elkaar heeft. Techniek in dienst van muziekweergave. Niet andersom.

Gebruikte apparatuur

Pro-ject Perspective platenspeler met Pro-ject 9 inch arm
Garrard 301 motor unit in DIY console met Pro-ject 9 inch carbon arm
Highphonic MC-A300 element
Shure V15VxMR element
Transrotor Phono amp
Teac VRDS-T1 CD loopwerk met Trichord Clock 2
Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box
M-Audio Superdac 2496 D/A converter
Apogee PSX-100SE A/D – D/A converter
Musical Fidelity Elektra E50 tuner gecombineerd met MF X-10D
Marantz DV6200 dvd speler
Clearaudio Balance voorversterker
Monarchy Audio SE-100 klasse A mono eindverstekers
JMlab Electra 926 luidsprekers
JMlab Electra SW900 actieve subwoofer
Interlinks analoog: VdH The First Ultimate, Linn Analogue, TAF Next II, Belden, Profigold S-video, Siltech Mxt Professional Series New York
Interlinks digital: Apogee Wide-Eye
Interlinks digital optisch: Audioquest
LS-kabels: Ocos
Accessoires: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target VW1 wandbeugel, Kemp, Lapp en rubber netkabels, WBT en Sharkwire steker materiaal, separate audiogroep






EDITORS' CHOICE