REVIEWExposure

Er werd genoten

Kilian Bakker | 04 december 2008 | Exposure | Importeur: Top HiFi

Richard Thompson`s CD Mock Tudor werd tevoorschijn gehaald om de track Dry My Tears And Move On te beluisteren. De plostelinge -en in dit geval overrompelende- inzet kwam met een niet mis te verstane drive en controle naar voren. Richard Thompson`s stem kreeg een uiterst transparante weergave mee waarbij zijn melancholieke zangstijl goed werd uitgelicht. Het basspel van meesterbassist Danny Thompson klonk tegelijkertijd solide en elastisch. Bij de drums werden de rim-shots goed in de diepte afgebeeld en kregen de harde drumklappen een flinke hoeveelheid gewicht mee. Het geheel kwam met een opmerkelijk zelfverzekerde presentatie naar voren. Sommige CD-spelers lijken constant bezig te zijn met het behouden van maximale controle, wat kan resulteren in een onbewogen presentatie. Dat is niet de werkwijze van de 3010S die een goede vertolker van levendigheid is en muziek de vrije teugels geeft zonder zijn grip te verliezen. Anders gesteld; deze Brit schijnt te weten wanneer hij los moet laten.

Exposure 3010

Dat laatste kwam duidelijk naar voren bij de Steve Tilston CD Songs From The Dress Rehearsal. Het levendige akoestische gitaarspel werd met een aanstekelijke ritmische punctuering weergegeven terwijl het bescheiden, innemende stemgeluid van Steve Tilston op zeer ontspannen wijze werd gepresenteerd. De 3010S heeft geen enkelzijdige presentatie van muziek; pittige opname`s klinken flink pittig maar bij laid-back sessies is er ook daadwerkelijk sprake van rust. Deze fraaie CD-speler blinkt uit in het weergeven van verschillen in muzikale perspectieven waardoor de kenmerkende eigenschappen van bepaalde CD-persingen of master-versies moeiteloos werden uitgelicht. Exposure heeft bij deze CD-speler op knappe wijze een hoge resolutie bewerkstelligd zonder het te laten dooschieten in een over-analytisch karakter.

Gezien Exposure apparatuur doorgaans goed raad weet met ritmische flow, werd de Bassface Swing Trio Plays Gerschwin (Stockfisch SACD) afgespeeld. Dat swingde inderdaad de pan uit en tijdens de up-tempo stukken kwam het vliegensvlugge toetsenspel van de pianist als een ware klankwaterval uit de weergevers rollen. Het enthousiaste drumspel was een genot om naar te luisteren; elke rim-shot, slag en drum-kick werd met een sterke plastische aanwezigheid en opzwepende impulsiviteit gepresenteerd. De snaren van de geplukte double bass werden op elastische wijze en met een rijke klank weergegeven, kortom: er werd genoten.






EDITORS' CHOICE