ARTIKEL

Vinyl = life style

Dieter van den Bergh | 26 januari 2016
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 14 april 2014

Het gaat dus goed met het vinyl. Al moeten we ook niet gaan overdrijven, erkent Marlein lachend. “We maken natuurlijk nog maar een paar procent van de muziekmarkt uit.” Maar dat ze met haar bedrijfje in korte tijd zo’n tienduizend Crosley-platenspelers verkocht, is veelzeggend, net als de enorme vraag van platenwinkels voor komende Record Store Day. Marlein: “Dit komt juist voor een deel door het wegvallen van de cd. Mensen willen weer iets om handen hebben, letterlijk, dus grijpen ze terug op de elpee.”

Vinyl is life style geworden, merkt Marlein. “Het maakt onderdeel uit van een hang naar authenticiteit. En dat je weer ergens de tijd voor neemt. Zoals ook de opleving van de kapper en het slow food. Je koopt tegenwoordig elpees bij de kapper, bij hippe kledingwinkels en bij boekhandels; alleen in Amsterdam zijn er al tien boekhandels waar je vinyl kunt kopen!” 

Hoho, zegt Marijn. Ook SnipRecords behoort tot een bepaalde life style, tot een cultuur. “De cultuur van mensen die op zoek zijn naar het ultieme. Het ultieme geluid, de ultieme muziek.”

Dat de elpee een warme, dynamische klank heeft, daar zijn Marijn en Marlein het roerend over eens. En er is warempel nóg een pluspunt waar beiden het over eens zijn: bij een elpee luister je meestal de hele plaat achter elkaar. Een groot voordeel van het zwarte goud, erkent ook Marijn.

Marlein: “Mensen die naar elpees luisteren, genieten meer van muziek.” Marijn: “Ze genieten zeker meer. Door het digitale luisteren, zijn mensen heel versnipperd naar muziek gaan luisteren. Wij bieden onze muziek daarom alleen als heel album aan, zodat je het hele verhaal achter elkaar luistert. Dat vinden wij heel belangrijk.”


EDITORS' CHOICE