ARTIKEL

Kondo, Sonus Faber, Velodyne, Thiel

Bij Kondo Audio Note Japan is het altijd goed toeven. In de enorme stapel apparatuur ontwaarden we de Ongaku eindversterker, een M1000 MkII voorversterker, de indrukwekkende Ginga draaitafel met IO-m element en Kondo field-coil luidsprekers. Als de vertegenwoordiger een elpee-master van Duke Ellington, die een bezoeker had meegenomen, draait is het lastig weg te komen voordat de naald zachtjes de uitloepgroef inloopt. Fenomenaal...maar erg prijzig.

Een stuk betaalbaarder - maar nog steeds voor een bovengemiddeld budget - zijn de nieuwe Coax luidsprekers van Piega. We luisteren naar de Coax 90.2 en de Coax 10 op een klasse-A versterker van Vitus Audio. De grote Coax 90.2’s klinken lichtvoetig en snel, maar krachtig. De kleine Coax 10 moet alleen in de laagweergave zijn meerdere erkennen in de grotere broer, al zal je daar in de gemiddelde Nederlandse huiskamer weinig van merken. De coaxiale opbouw van het magnetostatische mid/hoog zorgt voor een haast perfecte weergave zonder lastige wisselfrequenties.

Piega

De immer vriendelijke Vince Bruzzese van Totem Acoustics introduceerde vorig jaar de eerste luidspreker in de Element Series. Tijdens de CES voegt Vince daar de Element Fire - de modellen zijn genoemd naar de elementen water, vuur, metaal, aarde en hout - aan toe. De unieke zelf ontworpen woofer wordt ongefilterd ingezet en is werkelijk prachtig, maar dat geldt eigenlijk voor de hele luidspreker en zeker ook voor het geluid dat ze produceren.

De nieuwe Sonus Faber Aida is van een ongekende schoonheid, zelfs voor Sonus Faber begrippen. De mastodonten wegen bijna 200 kilo en verwisselen voor 120.000 dollar van eigenaar. De in de vorm van een lier gemaakte luidspreker heeft nog extra units aan de achterzijde.

Sonus Faber

Bij Polk Audio wordt gedemonstreerd met de in de herfst van 2011 geïntroduceerde LSiM707 vloerstaanders op Bel Canto elektronica. Maar het echte nieuws was van een bescheidener formaat: een in-ear en een over-ear noise-cancelling hoofdtelefoon. Volgens Polk moet met de introductie van deze twee modellen een einde zijn gekomen aan de slechte geluidskwaliteit van noise-cancelling hoofdtelefoons. De UltraFocus 6000 in-ear gaat zo’n 150 dollar kosten en de UltraFocus 8000 over-ear komt rond de 350 dollar.

Ook bij PSB zagen we ook een hoofdtelefoon de hoofdrol opeisen: de M4U (Music for You) over-ear is eveneens uitgerust met een actief noise-cancelling systeem, en voegt daar Room Feel™  technologie aan toe. We hebben ze niet beluisterd en kunnen dus geen uitspraak doen over het ‘kamergevoel’ van deze hoofdtelefoons. Misschien leuk om binnenkort eens een review aan te wijden.

Zelfs subwoofer specialist Velodyne introduceerde tijdens de CES een in-ear hoofdtelefoon: de vPulse. Naar eigen zeggen levert de vPulse een ongeëvenaarde basweergave en markeert het model de start van een complete lijn Velodyne hoofdtelefoons.

Velodyne vPulse

Gelukkig blijven ze bij Thiel na het overlijden van Jim Thiel gewoon in zijn lijn doorgaan. Op de CES konden we luisteren naar een prototype van de CS1.7. De kenmerkende gewelfde unit uit de CS3.7 vinden we ook in deze kleinere luidspreker terug. Aangesloten op dikke Bryston versterkers maakte de CS1.7 een zeer positieve indruk, al getuigde de verwijzing naar een ‘incredible demo’ op de deur van de luisterruimte wat ons betreft van zelfoverschatting.

Thiel CS17


EDITORS' CHOICE