NIEUWSB&W

Marantz viert gouden jubileum

Redactie HiFi.nl | 26 februari 2003 | B&W

(Ingezonden mededeling)

Marantz viert haar gouden jubileum

Marantz viert gouden jubileumMarantz, een van de bekendste wereldmerken van A/V-kwaliteitsproducten, viert dit jaar haar 50e verjaardag. Het bedrijf, dat nog steeds de naam van de oprichter draagt, heeft een rijke geschiedenis, die teruggaat tot aan de wieg van wat tegenwoordig de hifi-industrie wordt genoemd. De verschillende eigenaars en de explosieve groei van de concurrentie op de markt in de afgelopen decennia hebben geen belemmering gevormd voor een ononderbroken serie producten, waarvan er vele in het verleden, maar ook in het heden worden geprezen en bekroond.

Het ontstaan van een bedrijf

Freelance graficus Saul Bernard Marantz, inwoner van New York, geboren in 1911, stichtte in 1952 het bedrijf Marantz. Als verzamelaar van grammofoonplaten en amateur-musicus had hij het gevoel dat de commercieel verkrijgbare versterkers gewoon niet goed genoeg waren voor de zojuist (1948) ingevoerde langspeelplaten (LP`s), dus ging hij zelf versterkers bouwen. De door hem gebouwde ‘Audio Consolette’ werd het prototype voor de legendarische ‘Model 1’ mono voorversterker van zijn jonge bedrijf. Deze versterker had functies als een draaibare volumepotentiometer en zeven ingangen, waaronder één voor TV-geluid, 40 jaar vóór de introductie van de thuisbioscoop! Kortom, in ieder opzicht een revolutionaire versterker.

In 1956 volgde de Model 2 eindversterker en een jaar later werden de Model 3 mono tweeweg kanaalverdeler en de Model 4 voeding geïntroduceerd. In 1958 introduceerde Marantz Model 5, een minder krachtige versie van het dure Model 2. In dit jaar werd ook stereo geïntroduceerd, dus Marantz bracht de Model 6 stereoadapter op de markt, die in combinatie met twee Model 1 voorversterkers kon worden gebruikt, plus de Model 7C stereo voorversterker, volgens velen zijn beste creatie. Dit werd daarmee een van de best verkopende Hi-Fi componenten voor het hoge marktsegment aller tijden. Er werden er in totaal 130.000 stuks van verkocht. Aan het begin van de jaren zestig introduceerde Marantz zijn eerste stereo eindversterker, Model 8, met 30 Watt per kanaal. Model 9 uit 1963 was een mono eindversterker van 70 Watt, en de Model 10 FM-tuner had een ingebouwde oscilloscoop om de kwaliteit van het ontvangen signaal te controleren.

Marantz

Een nieuwe eigenaar

Vanwege de hoge ontwikkelingskosten van model 10 moest Saul Marantz zijn bedrijf in 1964 verkopen aan Superscope Inc. Hij ging enkele jaren later met pensioen. Superscope wilde het bedrijf uitbreiden en ging op zoek naar Japanse fabrikanten, zodat Marantz zich ook op het middensegment kon gaan richten. Dit leidde tot de samenwerking met de Standard Radio Corporation in Japan, en in 1966 werd in Japan met de productie gestart. Midden jaren 70 werd de volledige productie van de VS naar Japan overgebracht. Tegen het einde van de jaren zeventig had het bedrijf te kampen met de steeds zwaardere concurrentie en in 1980 verkocht Superscope het merk Marantz en alle overzeese activa (behalve die in de VS en Canada) aan het Nederlandse consumentenelektronicaconcern Koninklijke Philips Elektronica.

In deze periode vond de overgang plaats van zuiver analoge naar digitale audio en Philips speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de CD en soortgelijke digitale systemen. Philips bleef eigenaar tot 2001, toen Marantz Japan Inc. het merk en alle overzeese verkoopfilialen overnam. Tegenwoordig valt Marantz onder D&M Holding Inc., een gezamenlijke holdingmaatschappij die in 2002 is opgericht om Marantz en Denon te integreren in een strategische samenwerking, die beide bedrijven sterker zal maken in de huidige economische situatie.

Marantz

Modellen met de jaren

Een reis langs de beroemde producten van Marantz begint in de jaren vijftig met Model 1, maar ook met de hierboven beschreven Modellen 7, 8 en 9. In de jaren zestig verscheen Model 10B, een tuner met een kleine oscilloscoop in plaats van een meter, in elk opzicht een voorbeeld voor de moderne tuner. In de jaren zeventig verscheen niet alleen de spectaculaire quadrafonische receiver (Model 4400), maar ook een zeer bijzondere eindversterker, Model 510M, met een uniek luchtkoelingsysteem (de ‘Heat Dissapation Tunnel’) welke door NASA werd ontwikkeld, en welke nog steeds in hoogwaardige Marantz AV-Receivers wordt gebruikt. In de jaren tachtig gooide Marantz hoge ogen met de introductie van de SP 35/50, een geluidsprocessor. Het was de eerste Dolby Surround Processor die ooit door een consumentenelektronicabedrijf werd geproduceerd. Tegen het einde van het decennium maakte Marantz wereldwijd indruk met Project T1, een super mono vermogensversterker met vacuümbuizen.

Marantz heeft momenteel drie productseries: de ‘Range Series’, voor flexibele systeembouw; de ‘Style Series’, voor elegant en esthetisch ontwerp gebaseerd op de kracht van de eenvoud, en de ‘Premium Series’ voor het hoge marktsegment, voor een onovertroffen kijk- en luisterervaring. Ook werden er in de loop der jaren sub-categorieën ontwikkeld, zoals de ‘Original Special Edition’ (SE en OSE) met speciaal geselecteerde onderdelen en een aangepast ontwerp, en de ‘Ken Ishiwata Signature’ modellen, met een hoge betrouwbaarheid en productiekwaliteit waarbij geld geen rol speelt.

Marantz CD17MKII KI

Het heden en de toekomst

In 2002 is Marantz met D&M Holding Inc. begonnen aan een nieuw avontuur. Deze nieuwe holdingmaatschappij bevindt zich in de juiste positie om te profiteren van een snel groeiende AV-markt en van de digitale ontwikkelingen in de gehele bedrijfstak. Zowel Marantz als Denon zijn vooraanstaande merken van thuisbioscopen en AV-producten van hoge kwaliteit. De gerenommeerde merken Marantz en Denon zullen separaat blijven bestaan, en beide bedrijven kunnen nu profiteren van het schaalvoordeel van de extra koopkracht en onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden, zodat ze een betere concurrentiepositie op de markt kunnen innemen.

Marantz, dat in 2003 haar gouden jubileum viert, is vermoedelijk een van de weinige bestaande audiomerken in het hoge marktsegment dat mede aan de wieg heeft gestaan van de hifi-industrie.

(c) Marantz - 2003

TIP: ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan heeft Marantz ook haar ontstaansgeschiedenis en belangrijkste ontwikkelingen besproken in een artikel. Dit artikel kunt u integraal lezen op HiFi.nl.

MERK

EDITORS' CHOICE