Voor videotheken in Amerika maakt de opbrengst van te laat teruggebrachte DVD`s zo`n 10% uit van de totale omzet. Dit aanzienlijke deel is echter een doorn in het oog van de filmmaatschappijen, omdat deze omzet geen deel uitmaakt van hun opbrengsten. En zoals het de echte commerciële maatschappij betaamt wordt er druk gezocht om dit onrecht recht te trekken.
Disney gaat namelijk een test houden met een DVD die na een bepaalde tijd ophoudt met spelen. De bedoeling is dat een bepaald chemisch goedje zijn werk gaat doen, nadat het schijfje voor het eerst wordt blootgesteld aan de elementen. Vanaf dat moment kunnen mensen de film op de DVD zo vaak kijken als ze willen, binnen de vooraf gestelde tijd. En overnemen op VHS, andere DVD of harde schijf gaat niet, want de disc is beveiligd tegen kopiëren.
Met de test hoopt Disney een markt aan te boren buiten de reguliere DVD en VHS verhuurders om. De discs zullen namelijk te koop zijn op plaatsen waar men geen film kan huren. Om de verhuursector wel te willen te zijn brengt de entertainment gigant de nieuwe schijfjes pas uit nadat de reguliere DVD`s al 6 weken in de verhuurschappen liggen.
De test zal in eerste instantie plaatsvinden in Amerika, maar bij goed gevolg is het ook mogelijk dat de schijfjes in Europa en Azië worden uitgebracht.