NIEUWSB&W

HP actiever consumentenelectronica

Redactie HiFi.nl | 07 september 2004 | B&W

Vandaag zal HP met hardware de muziekmarkt betreden. Aanstaande donderdag komt Microsoft met een webwinkel voor muziek. Hewlett-Packard komt met de eigen versie van de iPod muziekspeler, op grond van een licentie van Apple. Dit betekent dat HP kiest voor het AAC-formaat om betaalde muziek te beveiligen.

Daarmee wordt HP een concurrent van Microsoft, ook haar belangrijkste partner in de pc-markt. Microsoft zal in het MSN-portaal immers een winkel openen met muziek om af te spelen in het Windows Media formaat. Niet eerder dan donderdag zal Microsoft in de VS de deuren van de muziekwinkel openen. Europa volgt later.

Er volgt een harde concurrentiestrijd tussen de twee formaten. Met meer dan honderd miljoen verkochte nummers voor iTunes is Apple ruim marktleider, maar MSN heeft met haar portaal een bereik van zo`n 350 miljoen klanten en kan de muziekhandel verkopen via onder meer advertenties bij de MSN-chat en bij Hotmail. Sony kwam al met een speler voor Windows Media-muziek. Samsung en Creative doen dit naar verwachting de komende week. Iets later zal ook Rio dit voorbeeld volgen.

HP`s aanval

Vandaag al wordt de HP `iPod` verwacht, de eigen naam is nog onbekend. De introductie zal onderdeel uitmaken van een aanval van HP op de markt voor consumentenelektronica. Behalve een muziekspeler wordt van HP ook de introductie van televisies verwacht - waarschijnlijk een 42-inch plasma tv, 26- en 30-inch LCD tv`s, en een digitale projector for consumenten. HP-bazin Carly Fiorina zal de producten persoonlijk komen aanprijzen tijdens een persconferentie in Miami.

Klik hier voor een vergrote afbeelding

Ook komt HP met iets van een amusementsserver voor de huiskamer, waarmee de gebruiker video en muziek van de pc naar verschillende apparaten kan distribueren.

Dit komt in de markt van de Streamium producten die Philips met telecombedrijven in Europa introduceerde, tot op heden zonder succes.

MERK

EDITORS' CHOICE