NIEUWS

Consument: geen digitale TV

Redactie HiFi.nl | 20 juni 2007

(gelezen op Internet)

Veel digitale tv-abonnees nemen de moeite niet om hun decoder in te schakelen. Bijna de helft kijkt nog regelmatig of zelfs bijna uitsluitend analoog. Pikant detail: 40 procent van de tv kijkende huishoudens met digitale decoder betaalt voor een extra zenderpakket, maar 1 op de 20 gebruikt het niet.

Dat blijkt uit de Mediabarometer van Ernst & Young, die ze op grond van onderzoek door Interview NSS onder 2.000 Nederlandse huishoudens elk kwartaal samenstelt. De groep respondenten wordt online (1500) en telefonisch (500) geënquêteerd.

De penetratie van digitale televisie was (van maart 2006 tot maart 2007) in één jaar tijd verdubbeld naar 35 procent:
- Digitale kabel: 20 procent
- Satelliet: 7 procent
- Digitenne: 5 procent
- IPTV (Tele2): 3 procent

Er is een opvallende overlap in het aantal tv-aansluitingen per huishouden: een vijfde van de huishoudens met digitale tv via de satelliet beschikt tevens over een analoge tv-aansluiting; nog 11 procent van de huishoudens met Digitenne houdt de analoge tv-kabel en betaalt dus dubbel.

Nog opvallender: één op de vijf digitale-tv-huishoudens kijkt zelden of niet via het digitale signaal, maar kijkt gewoon via het analoge signaal. Slechts 53 procent kijkt altijd digitaal, nog bijna 30 procent meestal of regelmatig. In een recent verwant onderzoek van TNS/Nipo kwamen bijna dezelfde cijfers boven water.

Weinig overstap
Er is nauwelijks behoefte aan verandering van aanbieder van tv-diensten: in het eerste kwartaal van 2007 is maar één procent veranderd van aanbieder op dezelfde technologie; wel ging 4 procent kijken via een andere verbinding, dus ging over van (meestal) kabel naar satelliet, Digitenne of IPTV. Nog 3 procent zegt te willen veranderen, een flinke daling ten opzichte van de 7 procent in voorafgaande kwartalen die wilde overstappen.

Redenen om over te stappen naar een andere aansluiting zijn:
- Beter beeld/geluid: 47 procent
- Meer zenders: 21 procent
- Proberen: 17 procent
- EPG (elektronische programmagids): 11 procent
- Themazender: 9 procent

De redenen die worden genoemd om weg te gaan bij een aanbieder zijn vooral negatief:
- Te duur: 34 procent
- Ontevreden over klantenservice: 32 procent
- Te slecht beeld: 27 procent
- Verhuizing: 18 procent

Video on Demand (films bestellen) is de minst gebruikte feature van digitale tv. Slechts een paar procent van de kijkers maakt er gebruik van.


EDITORS' CHOICE