NIEUWS

Vergelijkingssites steeds populairder

Redactie HiFi.nl | 23 juli 2009

(gezien op internet)

Het vergelijken van producten op internet word steeds populairder. Consumenten baseren hun keuze steeds vaker op informatie van vergelijkingsites en meer dan eenderde van de consumenten koopt op internet een product via een van de vergelijkingsites, zonder verder te kijken op internet of in de winkel. 
 

Dat blijkt uit cijfers van GfK Retail and Technology. Op internet worden vooral games, muziek, dvd`s, boeken en consumentenelektronica gekocht, maar ook computers, printers en kleine huishoudelijke apparaten worden goed online verkocht. In 2009 wordt zelfs eenvijfde van de omzet in espressoapparaten behaald uit online verkopen. De vergelijkingsites Vergelijk, Kieskeurig, Prijsvergelijk, Beslist, Tweakers en Kelko zijn samen goed voor 83 procent van alle zoekopdrachten.

Volgens GfK zal de omzet via internet in de komende zes jaar verdubbelen van circa 4 miljard euro in 2009 naar 8 miljard euro in 2015 binnen de markten die het bureau in kaart brengt. De toeristische sector en de telecombranche zullen de komende jaren het sterkst beïnvloed worden door internetwinkels: het onderzoeksbureau verwacht dat de omzet in deze markten in 2015 voor de helft online plaatsvindt.


EDITORS' CHOICE