NIEUWS

WK stuwt televisieverkopen: “het lijkt wel kerst”

Redactie HiFi.nl | 01 juli 2010

Zoals voorspeld zijn de televisieverkopen flink gestegen de afgelopen tijd. De introductie van 3D-TV doet natuurlijk een duit in het zakje, maar vooral het WK blijkt - zoals verwacht - weer een sterke katalysator. We namen even contact op met Ronald Zijlstra en Danny Sanders, respectievelijk Senior Category Manager Sound & Vision en Category Manager Audio & Video bij BCC. Wat merken ze op winkelniveau van deze boost?

Heel veel”, laat Danny Sanders weten “
het een belangrijke periode voor ons. Een soort tweede kerst". Brancheorganisatie ENETO-VNI meldde eerder al dat vooral 42 tot 47 en 60 inch televisies het goed doen. Dat is iets wat Ronald Zijlstra kan beamen: “Het lijkt inderdaad wel kerst. De grote schermen vliegen de winkels uit. Dit WK is de echte doorbraak van 60 inch”.

Ondanks weinig 3D content - het WK wordt in Nederland bijvoorbeeld niet in 3D uitgezonden - lopen volgens Zijlstra ook de verkopen van 3D schermen goed door. “
Met name 46 en 55 inch. De PlayStation 3 is hier een belangrijke aanjager"



Ook plasma-TV’s verkopen momenteel goed. Het onderzoeksbureau DisplaySearch
meldt zelfs dat de wereldwijde verkoop van plasma-TV’s in het eerste kwartaal van dit jaar is gestegen met 21 procent tot 3,39 miljoen stuks. Dit is ver boven de 6 procent toename die het bureau voorspelde. Panasonic bereikte in het eerste kwartaal een wereldwijde verkoop van 1,21 miljoen stuks, een toename van 28,6% in vergelijking met het jaar ervoor.

Ook Kieskeurig.nl hield een enquete onder 900 van haar bezoekers. De vergelijkingssite laat weten dat bijna de helft de WK wedstrijden op een HDTV bekijkt. De NOS zendt dit jaar voor het eerst het WK in High Definition uit. Ook bijna de helft maakt gebruik van een audioset om ook het geluid zo goed mogelijk mee te krijgen.


EDITORS' CHOICE