John Coltrane and Johnny Hartman

Jan de Jeu | 19 augustus 2004

Eerder schreef ik - in mijn recensie van de Speakers Corner Records re-issue op 180 grams vinyl van het album "Ballads" - dat deze LP qua repertoire nogal afwijkt van wat de gemiddelde jazz liefhebber associeert met John Coltrane. Zijn met name op dit album zo sterk naar voren komende lyrische kant blijft in zijn overige werk over het algemeen onderbelicht.

John Coltrane and Johnny HartmanToch is dit niet de enige schijf waarop hij zich profileert als een sensitieve ballad speler. In de jaren 1962 en 1963 neemt hij drie albums op die juist deze - zo zal blijken; sterke - melodieuze kant benadrukken. Dat zijn de reeds genoemde LP "Ballads", de in samenwerking met `The Duke` gemaakte schijf "Duke Ellington and John Coltrane", en "John Coltrane and Johnny Hartman"; het album dat hier centraal staat in de nieuw uitgebrachte 180 grams versie van Speakers Corner Records.

Het is maart 1963 wanneer het John Coltrane Quartet in de studio van Rudy Van Gelder in Englewood Cliffs in New Jersey, USA tijdelijk uitgebreid wordt met de Amerikaanse bariton Johnny Hartman. In dat quartet bevindt zich dan naast "Trane" in de eerste plaats de fameuze pianist Mc Coy Tyner en gedurende het beluisteren van deze LP komt er gegarandeerd een moment waarop je je afvraagt waarom men zijn naam niet in de titel opgenomen heeft. Voor mij is dat al meteen het geval in de openingsnoten van het eerste nummer van kant een; het prachtige door Irving Berlin geschreven "They Say It`s Wonderful". Want het is niet alleen Coltrane die op deze plaat verrast. Minder bekend is ten tijde van de opname ook Johnny Hartman. Desalniettemin twijfelt Coltrane bij het zoeken van een geschikte solist geen moment en hij weet producer Bob Thiele te overtuigen. Het is deze warme volle stem - die het midden houdt tussen Nat `King` Cole en Billy Eckstine - die hij zoekt. Al in het eerste nummer blijkt zijn gelijk; de zanger rijst tot de grote hoogte waarop het tandem Coltrane Tyner zich bevindt en weet zich gedurende de rest van de opname te handhaven. Coltrane`s bassist Jimmy Garrison onderscheid zich weliswaar in het derde nummer "My One And Only Love" maar ook nu gaat de eer naar een superb blazende John Coltrane en dito zingende Johnny Hartman. Het daaropvolgende "Lush Life" van Billy Strayhorn is een song waar al veel uitvoerenden over gestruikeld zijn. Hartman`s versie getuigt van een excellent inlevingsvermogen en ook na langere tijd hierover te hebben nagedacht kan ik me geen sterkere vertolking voor de geest halen. Ook de tederheid die Rodgers and Heart ooit in potentie aan het nummer "You Are Too Beautiful" meegegeven hebben weten Hartman en Tyner in hun samenspel op sensitieve wijze naar boven te halen en tot uitdrukking te brengen. De zesde titel - "Autumn Serenade" - is helaas meteen al weer de laatste en hoewel het tempo van deze rumba wat hoger ligt dan bij de andere nummers het geval is harmonieert het wonderwel met de rest.

In het totale oeuvre van de grote tenor saxofonist is "John Coltrane And Johnny Hartman" zo mogelijk nog afwijkender dan "Ballads" is. Desalniettemin, of misschien ook wel juist daardoor, is het een van de betere Coltrane platen. De geluidskwaliteit van deze door Rudy van Gelder op two track vastgelegde opname is prachtig en door het Duitse kwaliteitslabel wederom met alle liefde, respect en vakmanschap behandeld. Een begerenswaardige heruitgave.

Format: 180 gram virgin vinyl Impulse AS-40
Label:  Speakers Corner Records
Starkenbrook 4