Paul Stephenson - Light Green Ball

Jan de Jeu | 02 september 2004

Vraag aan de gemiddelde Britse Folk liefhebber of hij Paul Stephenson kent en de kans is groot dat hij u slechts vragend aan zal kijken. De uit het Engelse Durham afkomstige, maar tegenwoordig in Frankrijk wonende, singer songwriter is dan ook vooral bekend op het Europese vasteland.

Paul Stephenson - Light Green BallNiet verwonderlijk dus dat zijn werk verschijnt bij een Duits platenlabel; Stockfisch Records. De voorkant van het bij "Light Green Ball"behorende CD booklet wordt gesierd door een foto van deze man waarop hij op enigszins schuchtere wijze van onder de klep van zijn pet de wereld in blikt. De heldere stem die bij dit uiterlijk hoort, en die op ontspannen wijze de dertien zelf geschreven songs ten gehore brengt, doet me denken aan die van Alan Stewart maar roept tegelijkertijd associaties op met Paul Simon en de door de zanger zelf bewonderde James Taylor. De teksten nemen niet alleen de vorm aan van een protestsong of van poetische liefdesliederen maar beschrijven ook mythen, individuele verlangens en ontmoetingen met interessante mensen.

Deze uit 2002 daterende CD past naadloos in het repertoire van het kwaliteitslabel dat niet alleen gekenmerkt wordt door het hoge gehalte van gitaarmuziek en singer songwriter opnamen maar ook door de audiofiele kwaliteit van die opnamen. In het transparante, directe geluidsbeeld zijn Paul`s stem en de klank van zijn gitaar veelal te horen via het linkerkanaal terwijl via het rechterkanaal de tweede gitaar te horen is. Deze wordt op vaardige wijze bespeeld door de Amerikaan Chris Jones. Door de prachtige opname worden ook de bijdragen van de overige medewerkenden fraai uitgelicht; de fluwelen backing vocal van Mike Silver, de bas van Hans-Jorg Maucksch en de dertien instrumenten - waaronder enkele zeer exotische - die Beo Brockhausen hier bespeelt.

Van alle teksten spreekt "Moon In The Glass" me misschien nog het meest aan maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de inhoud van de lyrics pas heb leren kennen op het moment dat ik ze tijdens het doorbladeren van het boekje ging lezen. Tot nu toe is het me tijdens het beluisteren van deze CD nog nooit gelukt om me inhoudelijk op die woorden te richten. Iedere keer opnieuw word ik meegevoerd op de muziek die me onderdompelt in een tijdloos muzikaal genieten.

Format: CD: SFR 357.6023.2
Label:  Stockfisch Records
  St.Blasien/Herrenhaus