REVIEW

Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964

Jan de Jeu | 16 september 2004
Ik herinner me nog als de dag van gisteren het moment dat in 1996 de eerste multi cd box van deze - in totaal uit zeven boxen bestaande - serie heruitgaven van het werk van Miles Davis uitkomt. Miles Davis & Gil Evans: The Complete Columbia Studio Recordings. Met daarin de onsterfelijke albums "Miles Ahead", "Porgy and Bess", "Sketches Of Spain" en het door velen kwalitatief van een minder hoog gehalte geachte "Quiet Nights".

Miles Davis - The Complete Columbia Recordings OfCompleet met een schitterend boekwerk met metalen rug. Wat mij het meest imponeert is echter de sterk verbeterde geluidskwaliteit die deze heruitgave kenmerkt. Onder andere om die reden worden deze schijven door mij ook nu nog steeds regelmatig gedraaid. Daarna volgen de boxen elkaar regelmatig op tot er in totaal zes uitgebracht zijn. Daarmee ontbreekt er echter nog één; het exemplaar dat de periode van 18 maanden tussen de beide `grote` Miles Davis kwintetten moet overspannen. Door het uitbrengen van deze zevende box is dat laatste gat nu gedicht.

Aan het begin van de zestiger jaren hebben zowel Cannonball Adderley als John Coltrane de band van Miles Davis verlaten. In 1962 gevolgd door de pianist Wynton Kelly en bassist Paul Chambers. Wanneer drummer Jimmy Cobb in 1963 eveneens vertrekt moet Miles een band samenstellen voor reeds afgesproken studio opnamen en een optreden in de Renaissance Club in Los Angeles. Het worden de door Chambers aanbevolen bassist Ron Carter, de uit de blues afkomstige tenor saxofonist George Coleman, drummer Frank Butler en pianist Victor Feldman. Op 16 april 1963 worden opnames gemaakt van de door Feldman voor zijn zoon geschreven song "Joshua", de ballad "I Fall In Love Too Easily", "Baby Won`t You Please Come Home", een oud Brits bigband nummer getiteld "So Near, So Far" en het - met name door Louis Armstrong bekend geworden - nummer "Basin Street Blues". De volgende dag nemen ze "Summer Nights" op en takes van het nummer dat in 1963 de titel op zal leveren voor de eerste LP die deel uitmaakt van deze box; het door Feldman en Davis geschreven "Seven Steps To Heaven". Wanneer Miles vervolgens met Carter en Coleman terugkeert naar New York is hij opnieuw op zoek naar een drummer en een pianist. Achter de piano neemt Herbie Hancock plaats terwijl de 17 jarige Tony Williams de plek van Frank Butler inneemt. Opnieuw worden opnames gemaakt van "Seven Steps To Heaven", "Joshua"en "So Near, So Far". De takes worden superieur bevonden aan de in Los Angeles gemaakte opnames en worden uiteindelijk voor de LP gebruikt. Met het uitkomen van deze "Seven Steps" box zijn eindelijk alle takes van de volledige sessies op schijf verschenen.

Miles Davis - The Complete Columbia Recordings OfDaarna gaat Miles met zijn nieuwe groep op toernee. Achterliggende reden is het conflict dat hij met producer Teo Macero heeft over de kwaliteit van het eerder genoemde album "Quiet Nights" op grond waarvan hij geen studio opnames meer wil maken. Om toch aan zijn contractuele verplichtingen te voldoen worden er opnamen gemaakt van live optredens . De rest van de tracks in deze box set zijn dan ook allen afkomstig van live optredens. De eerste LP die op deze wijze tot stand komt is het - gedurende het in het Franse Juan Les Pins gehouden Antibes festival opgenomen - album "Miles Davis In Europe". Op de LP - die hier het eind van disc twee en geheel disc drie vult - zijn drie nummers in ingekorte vorm te horen; "Autumn Leaves", "Joshua" en "All Of You". In de box versie hebben ze hun originele lengte terug. Zowel de opnames van de tweede - als van de derde live LP zijn afkomstig van twee optredens die de groep op 12 februari 1964 geeft in de Philharmonic Hall in het Lincoln Center in New York. De ballads worden in 1965 uitgebracht op de LP "My Funny Valentine" terwijl het up tempo werk in 1966 op de markt gebracht wordt met het album "Four & More". Het eerste optreden heeft in deze box een plek gekregen op disc 4 terwijl het concert van later op de dag nu uitgebracht wordt op disc 5. Beide optredens zijn nu in hun volledige lengte te beluisteren. Met name disc 5 laat een groep horen die met grote intensiteit speelt. De ballads "All Blues" en "My Funny Valentine" worden gevolgd door een ongewoon agressieve versie van "Joshua" dat in groot contrast staat met het intieme "I Thought About You". "Four" en "Seven Steps To Heaven" zijn vervolgens in snelle uitvoeringen te horen, gevolgd door het swingende "There Is No Greater Love". Deze - voor mij fraaiste - CD van de box wordt – net als een aantal andere - uiteraard afgesloten met "Go-Go".

Wanneer Coleman na een conflict met Williams de groep verlaat wordt zijn plek, op voorspraak van Williams, ingenomen door Sam Rivers. De groep is in zijn nieuwe samenstelling voor het eerst te horen in Tokyo, vijf maanden na de Philharmonic Hall optredens. De aldaar gemaakte opname resulteert in een Japanse LP; "Miles in Tokyo" met daarop wederom alle bekende nummers die nu op disc 6 een plek vinden. Dan slaagt Davis er eindelijk in om de saxofonist binnen te halen die hij al vanaf het begin van de zestiger jaren in zijn groep wil hebben. De tot op dat moment bij Art Blakey and The Jazz Messengers spelende Wayne Shorter. Het nieuwe - wat later genoemd zal worden tweede "grote"- Miles Davis Kwintet is geboren; Miles Davis op trompet, Wayne Shorter op saxofoon, Herbie Hancock op piano, Ron Carter op bas en Tony Williams op drums. Het kwintet speelt vervolgens in september 1964 in de nieuwe samenstelling in Berlijn waar van het 57 minuten durende concert een Duitse LP gemaakt wordt; "Miles In Berlin". Het concert is hier te vinden op de laatste, zevende, CD van de set. Nieuw toegevoegd is het nummer "Stella By Starlight" dat in deze versie nog niet eerder uitgebracht is.

Met zijn zeven CD`s is dit de grootste box uit deze inmiddels met 8 Grammy`s onderscheiden Miles Davis serie. Op de discs in totaal 46 selecties. Daaronder 8 nog niet eerder uitgebrachte optredens waarvan 3 in niet ge-edite vorm. Al het materiaal is 24 bit geremastered. Mijn eigen exemplaar is een speciaal voor de pers uitgebrachte sampler bestaande uit twee "gewone" plastic dozen met daarin de 7 schijven. Ik kan dan ook niets zeggen over de ongetwijfeld fraaie "Deluxe slipcase ombox" waarin de koper deze 7 discs zal ontvangen. Wel weet ik dat daar een 92 pagina`s tellend boekwerk bij hoort met daarin vele niet eerder gepubliceerde foto`s. De eerste 25000 exemplaren daarvan zullen bovendien een luxe metaalgebonden rug hebben.

Wie deze zeven CD`s beluistert krijgt op boeiende wijze de verandering voorgeschoteld die optreedt in het geluid van Miles Davis en de hem begeleidende groep(en). Afgezet tegen de voorafgaande "Kind Of Blue" periode valt met name op hoe Miles hier met felheid het hogere register van zijn trompet exploreert en hoe verfrissend de ritmesectie omspringt met de voor Miles Davis fans zo vertrouwde nummers uit de vijftiger jaren. Maar ook de onderling verschillende benaderingen van de saxofonisten George Coleman, Sam Rivers en Wayne Shorter komen mooi tot uitdrukking. Dat alles in een mooi heldere geluidskwaliteit. Een must voor de ware "Prince of Darkness" fan.

Aanvullende informatie:
Format: CD: C7K.90840
Label: Columbia Jazz / Legacy Recordings
Maatschappij: Sony Music
Internet: www.miles-davis.com

EDITORS' CHOICE