Aaron Neville - Warm Your Heart

Jan de Jeu | 22 september 2005

Tot voor kort meende ik deze zanger niet te kennen. Natuurlijk ken ik de uit 1967 daterende soul ballad "Tell It Like It Is". En uiteraard ben ik, als longtime Linda Ronstadt fan, op de hoogte van het bestaan van Linda’s uit 1989 daterende album "Cry Like A Rainstorm – Howl Like The Wind" waarop zij vier duetten zingt – waaronder "Don’t Know Much" en "All My Life"- met een zanger die over een falsetto stem met een fluwelen vibrato beschikt.

Aaron Neville; Warm Your HeartDat deze zanger luistert naar de naam Aaron Neville ontdek ik echter pas tijdens het afspelen van "Warm Your Heart".
Op de hoes van dit in 1991 door A&M Records uitgebrachte album - waarvan ik de in 2004 door Classic Records uitgebrachte versie op 200 grams Quiex SV-P Super Vinyl draai – is een sepiakleurige foto van een negroïde met gouden kettingen en oorbel getooide man te zien.

Gezicht en naam zeggen me niets maar wanneer ik de hoes omdraai wordt mijn interesse wel degelijk gewekt. De plaat is namelijk opgenomen en gemixt door George Massenburg die ik ken als producer van Ronstadt LP’s. Dat is echter nog niet alles want ik ontdek de namen van Ry Cooder, Rita Coolidge en jawel; Linda Ronstadt.

Het fraai opgenomen - en in de 200 grams versie dito klinkende - album opent met het nummer "Louisiana 1927". Ondanks dat Aaron zijn best doet en zowel Rita als Linda in het achtergrondkoortje meezingen hoor ik in mijn hoofd de stem van de componist Randy Newman. In het daaropvolgende "Everybody Plays The Fool" wordt mijn aandacht getrokken door drummer Russell Kunkel en een fluitende Ronstadt. In John Hiatt’s "Feels Like Rain" is het de slide guitar van Ry die de show steelt. Na "Angola Bound", dat verhaalt over de verschrikkingen van Louisiana’s gevangenis, blijven met name de African drum beats naklinken. Er wordt een patroon duidelijk. Aaron klinkt, voor wie van dit type stem houdt, prachtig maar in mijn oren is het allemaal wat te zoet en ‘just not my cup of tea’. De sterkste nummers zijn voor mij dan ook die waar zijn stem samenvloeit met die van Rita Coolidge ( "La Vie Dansante") en meer nog die waarin de synergie optreedt met het – toegegeven; eveneens zoete - geluid van Linda Ronstadt; "Ave Maria" en "Close Your Eyes" waarbij het laatste nummer het sterkst is.

Aanvullende informatie

Format: Classic Records RTH 5354; 200 gram Quiex SV-P Super Vinyl Profile
Label: Classic Records