Nederlands Blazers Ensemble – Turquoise – Kamran Ince

Jan Luijsterburg | 24 augustus 2006

De Amerikaans – Turkse componist Kamran Ince heeft een sterke overeenkomst met het Nederlands Blazers Ensemble. Hij houdt namelijk van contrasten. Wie wel eens een Nieuwjaarsconcert van het NBE gezien heeft weet dat muzikale grenzen voor dit orkest niet bestaan. Hoewel het programma Turquoise zich met name concentreert op de Turkse muziekcultuur is de variatie daar niet minder door.

In plaats van gewoon zijn stukken op het programma te zetten werd aan Kamran Ince het verzoek gedaan een suite samen te stellen op basis van recente, al dan niet voltooide werken. Daarbij was een rol bedacht voor de Koerdisch-Turkse zangeres Aynur. In acht scènes schiet Ince heen en weer tussen zijn culturen, geboren in Amerika, opgegroeid in Turkije, nu heen en weer reizend tussen de twee landen. We gaan van potige, ritmisch strakke minimal music, sterk beïnvloed door Louis Andriessen, naar traditionele zowel als moderne muziekvormen uit alle delen van Turkije. Daarbij is ruimte ingebouwd voor vocale en instrumentale improvisaties en oude volksliedjes.

Deze cocktail is ongetwijfeld een gruwel voor muzikaal eenkennigen, maar hij maakt de drempel voor een westers publiek om kennis te nemen van muziekvormen waar men niet mee opgegroeid is wel laag. Een knieval, zou je kunnen zeggen, maar dat zou onrecht doen aan de bedoelingen van de componist. Voor Ince maakt de contrastwerking tussen de culturen namelijk integraal deel uit van zijn wezen, met als verbindingspunten een spirituele basis en een behoefte aan aardsheid. Nog meer contrasten dus, die zich uiten in zwevende melodieen die door steeds terugkerende zware percussieslagen verankerd worden in de aarde.

Ince zet de stijlen niet alleen naast elkaar maar laat ze ook op elkaar inwerken, door de stemmingen van westerse en diverse soorten Turkse muziek door elkaar te gebruiken. Dat wringt soms lekker, waardoor een bijzondere spanning ontstaat. Het met Turkse muzikanten en traditionele orientaalse instrumenten uitgebreide NBE speelt enerverend en perfect als altijd. Ster van de avond was echter Aynur, met haar heftig vibrerende, van emotie haast uit elkaar spattende timbre.

Speelduur: 60:39
Uitgave: NBELive NBE016
Distributie: Codaex