Is that all there is - Peggy Lee

Jan de Jeu | 28 juni 2007

‘Why Don’t You Do Right’ was, in de veertiger jaren toen ze bij Benny Goodman’s orkest zong, de eerste hit van Norma Dolores Egstrom oftewel Peggy Lee. Meer mensen zullen haar echter kennen door haar vertolking van het nummer ‘Fever’. Een song waar ik het nog altijd warm van krijg.

Is that all there is - Peggy LeeDe derde titel die onlosmakelijk met deze Amerikaanse zangeres verbonden is luidt ‘Is That All There Is’ en het is het openingsnummer van de lp met de gelijknamige titel die op verschillende data in 1962 en 1969 opgenomen werd in Capitol Tower aan 1750 North Vine Street in Hollywood en die nu opnieuw op 180 gram vinyl uitgebracht is door Pure Pleasure Records.
De Leiber & Stoller song is in de negentiger jaren nog eens opgenomen door P.J. Harvey, maar naar mijn bescheiden mening kan die niet tippen aan deze versie van Peggy Lee. Het doet denken aan het Duitse cabaret van het begin van de vorige eeuw en Lee’s stem past perfect bij de gedeeltelijk gezongen en gedeeltelijk gesproken boodschap van dit lied die zegt dat het leven in feite een aaneenschakeling van teleurstellingen is.

Wie bekend is met het werk van Randy Newman zal begrijpen waarom juist hij uitgekozen werd om deze melodie te arrangeren en dirigeren.

Nummer twee is net zo’n juweeltje en ditmaal tekende Randy Newman voor zowel de tekst als de melodie van ‘Love Story’; het verhaal dat de levensloop van een echtpaar vertelt en dat eindigt in Florida. Achter de laatste gezongen regel “playing checkers can be fun” ligt een belevingswereld die niemand - zelfs Randy Newman niet - beter kan verbeelden dan juist deze Peggy Lee.

Eveneens gegrift in het zwarte goud een remake van Lee’s hit uit de veertiger jaren ‘Don’t Smoke In Bed’, enkele jaren geleden nog fantastisch vertolkt door de Canadese Holly Cole. Ik durf niet te zeggen welke versie me het meest raakt maar kan ze gelukkig afwisselen. Eigenlijk is er over ieder nummer iets te zeggen omdat het in mijn oren één voor één uitvoeringen zijn die vroeger goed genoeg zouden zijn geweest om als A kant van een single te dienen. Een geweldige re-issue.