Santana – Ultimate Santana

Michel Wanner | 27 december 2007

Tja, wat moet een verwende recensent nog toevoegen aan het levenswerk van een der grootste nog levende gitaariconen? Zeer weinig tot niet veel, hoor ik u denken. Dat wilde ik dan ook maar niet doen.

SANTANA – Ultimate SantanaMaar wel wil ik het licht van de kerstboom even laten schijnen over Ultimate Santana, de onlangs uitgebrachte zoveelste verzamelaar van de veelzijdige Mexicaan. Inmiddels is de heer Santana (ook een soort heiligman?) alweer vier decennia actief in vrijwel alle genres die onder de categorie lichte muziek vallen. Of het nu blues, pop, jazz, (hard)rock, soul, Latin of jazz is, Carlos beheerst ze allemaal. Op een verzamel-cd van Santana is daarom wel voor elk wat wils te vinden. Ultimate Santana geeft een (klein) historisch overzicht met de nadruk op de laatste releases voor Arista en de gastvocalen.
Gelukkig voor de fans zijn er ook een paar nieuwe songs te vinden, zodat het wellicht ook voor hen de moeite waard is een exemplaar in huis te halen.

Opener Into The Night bijvoorbeeld dat gezongen wordt door Nickelback-zanger Chad Kroeger. Door zijn kenmerkende zang denk je al gauw dat er een cd van laatstgenoemde band in de speler zit. Ook This Boy’s Fire is nieuw met hoofdrollen voor Jennifer Lopez en Baby Bash. Laatste nieuwtje – en dit maal zonder gastoptreden – is Interplanetary Party, een enigszins ingetogen feestnummer.

SANTANA – Ultimate Santana

Voor de rest is het bekende koek wat de klok slaat. Oude bekenden als She’s Not There, Oye Como Va en Evil Ways worden afgewisseld met recenter werk als Smooth, Maria Maria en Put Your Lights On (met Everlast). Speciale vermelding verdient The Game Of Love wat in twee uitvoeringen te vinden is op Ultimate Santana. De eerste is de overbekende Grammy-winnende versie met Michelle Branch. Als bonus track is er ook een uitvoering met Tina Turner. Welke de beste is laat ik aan de luisteraar over.

Niet echt speciaal deze schijf dus, maar wel een enorme allemansvriend die het zeer goed doet onder de kerstboom. Muziek voor alle jaargetijden en alle windstreken. En voor wie niets van Santana in huis heeft een zeer aangename kennismaking.

Overige informatie:
CD 18 tracks, 77:00 minuten
Label: Arista