The Cars - The Cars

Eric de Boer | 15 oktober 2009

Aan het einde van de zeventiger jaren werden er vele new wave bandjes ontdekt die een brug sloegen door de met rock ’n roll doordrenkte muziek van die tijd te verbinden met de popmuziek van die tijd. De bandjes kwamen als paddestoelen uit de grond, waarbij sommigen een kans zagen om opgemerkt te worden door een platenlabel. Eén van die bands was The Cars, die hun eerste album uit zagen komen in 1978.

The Cars - The Cars Volgens mij heeft het bekende label Mobile Fidelity Sound Lab de laatste tijd een gouden bron gevonden wat betreft originele master tapes, want ook dit album is bewerkt door het audiofiele label en er zijn er nog veel meer aangekondigd. In dit geval uitgevoerd op het mooie Gain2 Ultra Analog vinyl. Het debuutalbum van The Cars met hun naam als albumtitel heeft nooit de eerste plaats in de hitlijsten mogen zien, maar hun muziek is niet meer weg te denken van de vele radiostations.

Welnu, het album werd geproduceerd door Roy Thomas Baker, die ook verantwoordelijk was voor de productie van Queens muziek. Vanaf de eerste tonen van de openingstrack (Good Times Roll) tot de laatste noten van het album wordt ik getrakteerd op uitstekende popmuziek, overgoten met een pre-elektrisch (Moving in Stereo) tot soms zelfs psychedelisch (I’m in Touch with Your World) sausje. De muziek leunt op catchy riffs, baslijnen en vooral vrolijke deuntjes. Tekstueel gezien zijn The Cars geen hoogvliegers, qua zang ook niet echt. Die vocalen worden trouwens zowel door frontman Ric Ocasek als bassist Benjamin Orr, beiden bandleden van het eerste uur, verzorgd.

Toch zit er zo ontzettend veel luistergemak aan dit debuutalbum, dat het album al meerdere malen platina in de wacht heeft mogen slepen. Je gaat na enkele malen luisteren vanzelf mee neurien met de pakkende tonen van songs als My Best Friends Girl of de eerste single van het album, Just What I Need. De voornamelijk door Ocasek geschreven songs lenen zich voor prima luistervermaak en de zoals gewoonlijk uitmuntende mastering en persing door MoFi is in mijn optiek voor bijna iedere muzikant een eer.

The Cars hebben dit album opgenomen in de bekende Air Studios in Londen. Deze band was voor hun tijd avant-gardistisch en hoewel de vijfkoppige bezetting al sinds 1998 niet meer samen is in de originele bezetting, de dame op de hoes al sinds 2003 niet meer in leven is en radio steeds meer digitaal wordt biedt dit album een fijne muzikale ervaring die het immer goed zal blijven doen. MoFi heeft al aangekondigd om de opvolger van dit album – Candy-O - ook uit te gaan brengen.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 35:40 minuten