REVIEW

Julia Fischer – Bach Sonata’s & Partitas for Solo Violin

Jan Luijsterburg | 14 juli 2005

Twee en een half uur luisteren naar een enkele viool, zonder begeleiding, dat lijkt misschien een minder aantrekkelijke bezigheid. De Sonatas en Partitas van Johann Sebastian Bach bewijzen dat het reuze mee kan vallen. In een uitvoering als van de jonge Duitse violiste Julia Fischer resulteert het zelfs in een ware belevenis.

Julia FischerDe stukken zijn zo een beetje de bijbel voor de viool in de klassieke muziek, zoals Bach’s cellosonates en Das Wohltemperierte Klavier dat voor andere instrumenten zijn. Voor Fischer is het dagelijkse kost, zonder een portie Bach is een dag niet compleet. 21 lijkt een bizar jonge leeftijd om deze veeleisende werken op te nemen, maar Julia speelt ze al vanaf haar negende. Belangrijker is dat de uitvoeringen doorleefd en prachtig zijn, en zij de competitie met grootheden die wat rijker aan jaren waren goed aankan.

Zeker als je twee en een half uur gaat luisteren is een aangename klank erg belangrijk. Er is momenteel gaan andere opname van deze werken voorhanden die op dit gebied zo veel te bieden heeft als deze. De opnamemensen van Polyhymnia, afkomstig van Philips Classics, hebben weer prachtwerk geleverd, en ook een enkele viool kan in surround vastgelegd worden. De akoestiek van de Doopsgezinde Singelkerk in Amsterdam, Fischer’s Guadagnini viool uit 1750 en de prachtige manier waarop ze daarop speelt staan garant voor twee SACD’s waarmee het kleine PentaTone label een internationale voltreffer scoort.

Grote voorbeelden van Julia Fischer, zo legt zij zowel in het CD-boekje als op een bijgeleverde korte DVD (met interview en fragmenten) uit, zijn Yehudi Menuhin, bij wie ze op haar elfde een masterclass volgde, en die er zelf trouwens ook vroeg bij was met het vastleggen van deze werken, en Glenn Gould, met wie ze op basis van zijn opnamen meteen wilde trouwen, tot ze er achter kwam dat hij al vele jaren dood is. Nu was Gould natuurlijk een pianist, wat maar aangeeft dat Julia’s interesse zich niet beperkt tot de viool. Sterker nog, haar pianospel schijnt weinig onder te doen voor haar bedrevenheid met de strijkstok. Met recht een leven dat volledig om muziek draait. Wat ze met Gould deelt is de volkomen vrije benadering van het werk van Bach. De muziek komt helemaal tot leven, en is daarmee wellicht veel authentieker dan meer idiomatische of historisch onderbouwde benaderingswijzen.

Julia Fischer

Opvallend is, naast de briljante klank, de rust die Fischer uitstraalt, het vanzelfsprekende gezag waarmee ze speelt. De tempi zijn relatief laag, de legendarische uitvoering van Arthur Grumiaux bijvoorbeeld is veel sneller. Stroperig wordt het echter nergens, integendeel. Dit is met recht een superieure opname van werken die je, eenmaal verkocht, nooit meer beu wordt.


Aanvullende gegevens:
Speelduur: 73:08 + 76:52
Bonus DVD (interview en fragmenten Partita Nr. 2): 11:50
Hybride SACD, 5.0 surround en stereo (CD)
Opname: Plyhymnia International BV www.polyhymnia.nl
Label: PentaTone Classics www.pentatonemusic.com  
Distributie: Codaex
Website Julia Fischer: www.juliafischer.com


EDITORS' CHOICE