Frank Sinatra - Nice `n` Easy

Jan Luijsterburg | 04 december 2008
Dat Frank Sinatra de tand des tijds goed doorstaat is een understatement. Niet alleen is zijn manier van zingen tot op de dag vandaag een bron van inspiratie, denk aan Robbie Williams, Michael Bublé en Hans Teeuwen. Zijn eigen albums, vooral de door Nelson Riddle gearrangeerde reeks op het Capitol label uit de jaren 50, zijn onovertroffen. Muzikaal, maar ook qua opnametechniek.

Frank Sinatra - Nice n EasyDe geremasterde heruitgaven van eind jaren 90 waren al fenomenaal, en Mobile Fidelity probeert daar nu nog een schepje bovenop te doen met een nieuwe uitgave van dit laatste Capitol album, uit 1960. De productiesnelheid was in die tijd ongekend. Twee studioalbums en een verzameling singles per jaar was heel gebruikelijk. De opnametijd voor een album als Nice `n` Easy was een paar dagen.

Het titelnummer werd in de eindfase van de productie toegevoegd aan het album, en valt in meerdere opzichten uit de toon. Als enige was het een nieuw nummer, de rest bestaat uit herinterprestaties van ballads die Sinatra aan het begin van zijn carrière zong. Klassiekers uit het American Songbook, waaronder Irving Berlin’s How Deep is the Ocean, Gershwin’s I’ve Got a Crush on You en Embracable You. You Go to My Head en Fools Rush In zijn andere hoogtepunten. Met zijn gerijpte bariton, de perfect slome timing en de gloedvolle orkestraties werd een dimensie toegevoegd aan de oorspronkelijke uitvoeringen. Het titelnummer dat het album opent heeft een luchtige sfeer die vooruitwijst naar het meer commerciele werk dat zou volgen. De rest van het album heeft een bezonken sfeer die me meer aanspreekt, en aansluit op de zeven voorgaande albums met Riddle.

Mofi brengt dit album uit in twee versies: een gouden CD en een 180 grams vinyl grammofoonplaat, allebei in klaphoes met originele liner notes. Teruggebracht naar het oorspronkelijke formaat; bonusmateriaal van de Capitol heruitgave ontbreekt. Dat het album in beide versies fantastisch klinkt mag geen verrassing heten. Al luisterend verandert de centrale verwarming als het ware spontaan in een open haard.

12 tracks, speelduur 39:33
Uitgave: Capitol-EMI / Mobile Fidelity Sound Lab