Het jaar 1980 kende enkele opmerkelijke uitgaven als het gaat om popmuziek. New Wave werd de mainstream opvolger van de punk uit het voorafgaande decennium en popmuziek kende veel nieuwe gezichten, soloprojecten en vertouwde namen die scoorden. Zo was Michael Jackson in dat jaar zeer succesvol met het album Off The Wall en stond ook Stevie Wonder hoog in de hitlijsten met zijn Hotter Than July. Maar ook Elvis Costello kreeg waardering voor zijn vierde album, dat wederom op audiofiel vinyl te krijgen is.
Het album werd voorafgegaan door controverses en incidenten. Costello had in een ‘dronken bui’ racistische en denigrerende opmerkingen geplaatst aan het adres van Ray Charles en James Brown toen hij op een avond in een bar met Stephen Stills en Bonnie Bramlett in een discussie verwikkeld raakte. Bramlett had de pers opgezocht en enkele dagen later trok Costello een publiekelijk boetekleed aan om er vanaf te kunnen zijn. Zeker na dreigingen van radio-embargo’s , protesten en zelfs persoonlijke bedreigingen moest hij wel. Na enkele nummers van het nieuwe album live uit te proberen tijdens een tour in de V.S. kwamen Elvis Costello en zijn vaste band erachter dat de nummers nog niet helemaal aansloten bij hun visie op de nieuwe plaat en de sound. Tijdens de tour had de zanger en schrijver, geboren onder de naam Declan Patrick Aloysius McManus, enkele R&B LP’s van zijn favoriete artiesten kunnen bemachtigen. Deze hebben uiteindelijk geleid tot de meer funky R&B en soulsound die de band combineerde met de New Wave en punkrock die ze al maakten. Het uiteindelijke resultaat dat werd opgenomen in de Hilversumse Wisseloord Studio’s klinkt dus wat toegankelijker en vrolijker dan de voorgaande drie studioalbums van Costello.
Mobile Fidelity Sound Lab heeft de eerste mastertapes van dit album weten te bemachtigen die enkel werden gebruikt voor de eerste promotionele persingen uit Engeland. In de Costello back-catalogue die MoFi uitbrengt is Get Happy!! toch wel de moeite van een zeer audiofiele heruitgave waard, wat resulteerde in het besluit om het album op 45 toeren audiofiel vinyl te persen. In een gelimiteerde opname, zoals gewoonlijk. De gatefold sleeve is direct gekopieerd vanaf het origineel uit 1980, dus met de eerste nummers verwisseld. Op de platenlabels zelf staat de volgorde wel goed. Bekende tracks van het album zoals ‘High Fidelity’, The Imposter’, de ballad ‘Riot Act’ en ‘Love For Tender’, met een ‘geleende’ Supremes riff. Verder twee uptempo covers; ‘I Stand Accused’ (van The Mercybeats) en het nummer ‘I Can’t Stand Up For Falling Down’, dat van het duo Sam & Dave afkomstig is. De half speed geremasterde dubbel-LP kent een redelijk goede dynamiek, vooral de derde en vierde plaatkant luisteren prettig weg. Vooral het geluid van elk individueel instrument springt uit deze opname naar voren. Wel alles in de geluidssignatuur die de laatste tijd zo kenmerkend voor het platenlabel is, verwacht dus geen sprankelend geluid maar meer een droge sound. Toch is deze plaat één van de betere MFSL uitgaven van de laatste tijd als het gaat om hoogwaardig vinyl. En een toekomstig collectors item…
Aanvullende informatie:
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 48:08 minuten
Website