Carlos Santana & John McLauglin – Love Devotion Surrender (sacd)

Eric de Boer | 09 december 2011

Ook in de jaren zeventig zocht iedereen antwoorden op existentiële vragen. De afkeer van het vrije jaren zestig gevoel en de daaruit voortvloeiende doelloosheid bracht mensen naar de diverse spirituele ‘verlichten’. Ook Santana en John McLaughlin werden beïnvloed door een ‘geestelijke’ en brachten hun met spiritualiteit beladen kunsten tot uiting op een album.

Love Devotion Surrender is dan ook sterk beïnvloed door goeroe Sri Ginmoy -een in Amerika woonachtige Indiër- en diens wijze levenslessen om een staat van Nirvana te kunnen bereiken. Welke invloeden de man in 1972 het jaar erna op de twee snaarkunstenaars had laat ik over aan de heren zelf, maar het muzikale product van deze samenwerking is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Waar McLaughlin en zijn Mahavishnu Orchestra al enige successen boekte, voegt Santana en zijn congaspelende gevolg veel toe.

Vijf tracks lang duurt het door MFSL geremasterde album, dat tot een hoogtepunt wordt gebracht op het ruim vijftien minuten durende nummer Let Us Go Into The House Of The Lord, waarop het lijkt alsof de musici zelf een staat van trance bereiken. Orgel, conga, vier drummers, een basgitaar (met daarop Jan Hammer) en een piano ondersteunen de gitaarklanken van de twee beroemdheden. En de stijl neigt heel erg naar experimentele jazz-fusion, zoals Miles Davis eerder ten gehore bracht met zijn -onbegrepen- meesterwerk Bitches Brew. Die vergelijking is ook makkelijk te maken, want McLaughlin participeerde hier ook in.

De opname van Love Devotion Surrender is typerend voor die tijd, hoewel MoFi het album niet heeft doodgeproduceerd. Duidelijk op het linker kanaal hoorbaar is Carlos Santana, terwijl John McLaughlin veelal de rechterzijde bespeelt. Toch heerst er wel synergie tussen de twee en hun meegebrachte artiesten, hoewel ik me kan voorstellen dat je dit album niet ’s morgens moet horen voor je een kop koffie hebt kunnen nuttigen. De kwaliteit en genialiteit van Bitches Brew wordt overigens niet gehaald en het voornamelijk instrumentale album blijft dan ook minder in het geheugen ‘hangen’ dan eerdergenoemd meesterwerk. Maar het audiofiele label doet er wel goed aan om dit album op een hybride sacd heruit te brengen, want het completeert hun serie van Carlos Santana uit de jaren zeventig.

Aanvullende info:
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 38:54 minuten