ARTIKEL

en de kleine set

Bert Dekker | 13 september 2007 | Fotografie Bert Dekker

Genoeg geweld voor op de late avond, dus we besluiten om het wat rustiger aan te gaan doen en te gaan luisteren naar de slaapkamerset van Michel. De slaapkamer is niet al te groot, ik schat ongeveer 3 bij 4 meter. De kleine set staat nu in de lengterichting opgesteld. Gezien de beperkte ruimte is de set ook veel bescheidener van omvang. Toch is hier ook weer te merken dat Michel veel zorg heeft besteed aan het samenstellen van de kleine set. De Marantz PM7200KI versterker en de Marantz CD7300 cd-speler die tot een paar jaar terug met veel plezier dienst deden in zijn woonkamer zijn nu naar de slaapkamer gegaan. De Marantz versterker stuurt een set AVI Pro Nine Plus monitor luidsprekers aan. Een Dual CS5000 met originele OPS arm, vergezeld van een Ortofon 0M20 Super zorgt voor analoog luisterplezier. Hier dient een AARON Phono Module II voor de versterking van het zwakke signaal. Interlinks en luidsprekerkabels zijn van Van den Hul, de stroom wordt geleverd via Van den Hul Mainsstream en L.A.T International AC-2 MKI & II netsnoeren.

Een kleine set, een goot geluid. Dit is mede te danken aan de zeer fraaie opstelling van de set en van de bescheiden luidsprekers. Het toeval wilt dat Michel een cd van Clannad in de lade van de Marantz Cc-speler plaats en het nummer in a lifetime kiest, het zelfde nummer dat ik daags tevoren ook op mijn eigen set heb gespeeld. Ondanks dat de luidsprekers niet al te ver uit elkaar staan, als gevolg van de ruimtebeperking in de slaapkamer, is het beeld ook hier weer erg los en bovenal ook erg breed. In ieder geval breder dan de afstand tussen de luidsprekers. Ook op andere vlakken zit het goed zeker gezien de bescheiden omvang van de luidsprekers. Natuurlijk zijn er beperkingen in het laag maar het is in de slaapkamer ook niet de bedoeling dat er op live-niveau muziek wordt gemaakt. Nee, hier is het precies goed, genieten van muziek terwijl je lekker op bed de dag vaarwel zegt in afwachting van de nieuwe dag die gaat komen. We draaien nog wat meer muziek maar alles wat Michel draait, het klinkt allemaal even lekker, smooth, op zijn slaapkamerset.

We besluiten het bezoek af te ronden en nog even wat na te praten over de ervaringen. Tja, wat moet ik zeggen … wat mij betreft scoort Michel hoge ogen met zijn beide sets die elk goed toegerust zijn voor hun verschillende taak: daar waar Michel van de woonkamerset topklasse muziekkwaliteit bij een hoog volume verwacht speelt de slaapkamerset vreselijk smooth en relaxed, precies wat je naar mijn gevoel van een slaapkamerset kunt verwachten.
Het zal dan ook de reden zijn waarom Michel niet echte upgradeplannen heeft. Hij heeft immers enorm veel aandacht besteed aan het opbouwen van zijn set, die daardoor nu zeker ook in hoge mate “toekomstvast” te noemen is. Maar toch … wellicht dat de Musical Fidelity versterker vergezeld van een buizenversterker gaat worden om mee te gaan bi-ampen in het hoog … wellicht dat we achter een tijdje er iets van kunnen lezen op zijn eigen my.hifi.nl pagina …

We nemen afscheid en ik dank Michel voor zijn zeer hartelijke ontvangst en zijn gastvrijheid. Het is nog een lange weg naar huis als ik laat op de avond weer naar het zuiden rijd, op weg naar huis. Gelukkig geen files meer, wel flitspalen ….