Iedereen weet, dat bij het zoeken naar een nieuwe woning, de locatie uiterst belangrijk is. Voor de juiste opstelling van luidsprekers geldt eigenlijk hetzelfde want voor een werkelijk goede weergave zijn alle weergevers afhankelijk van hun positie in een ruimte. De uiteindelijke opstelling van de weergevers is niet alleen één van de belangrijkste factoren in het samenstellen van een goede weergave-keten, het is behalve wat tijd, aandacht en moeite geheel gratis!
Wes Philips (in de jaren `90 auteur voor Stereophile) maakte ook een link naar de `huizen-wet` door te schrijven: "De drie factoren die het meeste invloed op de weergavekwaliteit van uw systeem hebben zijn luidsprekerplaatsing, luidsprekerplaatsing en, oh ja, luidsprekerplaatsing". Jarenlange ervaring met luidsprekers van alle soorten, maten en prijsklassen hebben het bovenstaande reeds lang geleden voor mij duidelijk gemaakt. En natuurlijk kan er ook veel aan de akoestiek worden gedaan waar de luidsprekers uiteindelijk hun werk moeten doen en daar hebben collega`s ook al verschillende malen over geschreven op deze site. Het probleem is, dat de meeste audiofielen in de huiskamer van hun muziek genieten (zoals bleek uit een HiFi.nl poule) waar Tube Traps, Corner Tunes en dergelijke akoestische aanpassingen meestal minder welkom zijn. Ook krijgt de gemiddelde Nederlandse audiofiel niet altijd het vito om de luidsprekers maar te plaatsen waar ze het beste klinken (bijvoorbeeld lekker ver van de achterwand).
Galm
De meeste moderne woonkamers zijn schaars gemeubileerd en hebben een parket- of plavuizenvloer, al dan niet geholpen in hun galm-opwekking door glazen schuifwanden. Een dergelijke ruimte heeft een akoestisch gezien veel levendiger maar ook verstorender karakter dan de klassieke woonkamer met tapijt en gordijnen met vitrage voor de ramen. De luidsprekers zijn nou eenmaal erg afhankelijk van die akoestiek om zo goed mogelijk hun werk te kunnen doen. Het is daarom van belang, dat voor de luidsprekers een plek in de ruimte wordt gevonden waar de akoestiek en weergever elkaar zo min mogelijk- of in ieder geval zo positief mogelijk beinvloeden. Helemaal vrij van de akoestische invloeden krijg je de weergevers in principe nooit, tenzij je ze in een zogeheten `dode kamer` zou plaatsten. Zo`n akoestisch dode ruimte is weliswaar geschikt voor metingen en testen, maar totaal ongeschikt voor het beluisteren van muziek. De nagalm van geluiden zijn zeer belangrijk voor de perceptie van plaatsing en ruimtelijkheid en een dode akoestiek zou de weergave beroven van die essentiele informatie.